• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Obcość jako kategoria interpretacyjna w badaniach nad dzieciństwem i literaturą dziecięco-młodzieżową

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Obcość jako kategoria... (1.747MB)
Autor:
Chrobak, Małgorzata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 173, Studia Historicolitteraria 14 (2014), s. [195]-214
Język: pl
Słowa kluczowe:
literatura dla dzieci i młodzieży
kategoria obcości w kulturze
Inny/Obcy w literaturze
antropologia dzieciństwa
children and adolescents literature
alienation category in the culture
Stranger/Alien in literature
childhood anthropology
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The notions of otherness and alienation are among the privileged topics of the 20th and 21st centuries. Philosophers, analysts of social phenomena and psychologists use these terms when diagnosing the situation of contemporary man (T. Todorov, B. Waldenfels, Z. Bauman). Also in modern children and adolescent literature there is a tendency to expose various types of characters’ strangeness, alienation and marginalization, as well as to show negative stereotypes and condemn prejudices against ethnical, religious or social minorities. The author of the paper attempts to define alienation as an anthropological category. According to her, this category, which combines phenomena placed against various contexts, can be implemented not only in studies on childhood (children studies), but also when analysing literary texts dedicated to young readers. The article deals with some chosen variations of the alienation motif (social, ethnical, psychological, traumatic) in the Polish prose from the years 2011–2012. The author claims that the trend towards stories, whose characters have complex biographies and ambiguous identities, seems significant in contemporary young readers literature.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8297
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image