Znaczenia i sposoby kształtowania przestrzeni w opowieściach biograficznych o artystach Anny Czerwińskiej-Rydel
View/ Open
Author:
Zabawa, Krystyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 173, Studia Historicolitteraria 14 (2014), s. [225]-238
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
literatura dziecięcaprzestrzeń w literaturze
opowieść biograficzna
miejsce w literaturze
locus amoenus
nie-miejsce
narrator-bohater
obserwator
motyw drogi
children’s literature
space in literature
biographical story
place in literature
locus amoenus
non-place
narrator-character
observer
motif of the road
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The subject of the article is the category of space (spatial forms) in biographical books for
young readers by Anna Czerwińska-Rydel: Jaśnie Pan Pichon. Rzecz o Fryderyku Chopinie,
Fotel czasu (about Aleksander Fredro) and W podróży ze skrzypcami. Opowieść o Henryku
Wieniawskim. These stories are placed in a strong contemporary tendency to write artists’
biographies. They took similar motifs and story arcs (e.g. travel topos). Every analyzed story
contains descriptions of happy places, especially ones connected with childhood. The author
analyzes them in the context of ancient topos of locus amoenus. In turn, the element of every
artist’s fate, that is leaving home and traveling, can be explained by using the idea of a nonplace
(described by M. Augé). It is an anonymous space, alienating and causing loneliness. The
last part of the article is devoted to a special literary means that is coexistence of two spacetime
plans: the XIX century and contemporary one. One of the consequences of the look to the
past and famous artists’ lives from the perspective of XXI-century teenagers is a new social
space appearing in the stories: Internet.