Psychologiczne koncepcje mądrości
Author:
Kałużna-Wielobób, Alina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1505-8808
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. 2014, 4 (68), S. [63]-79.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
mądrośćrozwój człowieka dorosłego
koncepcje mądrości
wisdom
adult development
wisdom concepts
Date: 2014
Metadata
Show full item recordAbstract
Dokonano przeglądu psychologicznych koncepcji mądrości. Koncepcje C.G. Junga i E. Eriksona
ujmują mądrość jako finalne stadium rozwoju osobowości, przejawiające się integracją i nadaniem życiu
sensu. Mądrość ujmowano również jako najwyższe stadium rozwoju poznawczego: rozwinięcie myślenia
relatywistycznego i dialektycznego (Riegel 1973; Kramer 2003; Labouvie-Vief 1982). Według modelu
wiedzy eksperckiej zespołu P.B. Baltesa (Baltes, Staudinger 1995) mądrość obejmuje bogatą wiedzę
deklaratywną i proceduralną oraz świadomość ich ograniczoności, odniesienie do sensu życia,
kierowanie życiem i rozwojem, uwzględniając dobro osobiste i powszechne, odniesienie do wartości
i tolerancję oraz cnoty charakteru przejawiające się w działaniu (Baltes, Glück, Kunzmann 2004).
R.J. Sternberg definiuje mądrość jako zastosowanie ukrytej oraz jawnej wiedzy dla wspólnego pożytku,
przez: równoważenie interesów osobistych, interpersonalnych i pozaosobowych, w krótkim i długim
okresie oraz adaptację, modyfikację i zmianę środowiska (Sternberg 2001). M. Straś-Romanowska
(2011) zwraca uwagę na duchowy aspekt mądrości.
Możemy mówić o różnych sposobach „istnienia” mądrości: 1) mądrość jako ideał, 2) mądrość
jako jakość, którą człowiek może nabywać w rozwoju, 3) mądrość jako fenomen obecny w potocznych
wyobrażeniach. Psychological concepts of wisdom were reviewed in
the article. C.G. Jung and E. Erikson’s concepts
describe wisdom as the final stage of personality
development, manifesting itself in integration and
making life meaningful. Wisdom was also described
as the highest stage of cognitive development: de-
veloping relativist and dialectic thinking (Riege
l 1973; Kramer 2003; Labouvie-Vief 1982). According to
the expert knowledge model of P.B.
Baltes’ team (Baltes and Sta
udinger, 1995), wisdom encompasses
rich declarative and procedural knowledge, the consci
ousness of their limitations, a reference to the sense
of life, managing life and development taking into
account personal and common good, relating to values,
tolerance and virtues of character that manifest in
actions (Baltes et al. 2004)
. R.J. Sternberg defines
wisdom as the use of secret and
explicit knowledge for common benefit
by balancing personal, interper-
sonal and non-personal interest, both
short and long-term, together with
environment adaptation, modifi-
cation and change (Sternberg, 2001). M. Stra
ś
-Romanowska (2011) draws our attention to the spiritual
aspect of wisdom.
We can talk about different ways, in which wisdom
“exists”: 1) wisdom as
perfection, 2) wisdom as
a quality, that can be acquired by the man during de
velopment, 3) wisdom as a phenomenon present in
common imagination.