Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 50. Studia Paedagogica 1
View/ Open
Author:
Szymański, Mirosław J.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Szymański, Mirosław J.
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1643-6512
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
W warunkach gwałtownych zmian społecznych, gospodarczych i kulturowych
dokonujących się w całym świecie problematyka pedagogiczna coraz częściej pojawia
się wśród najważniejszych kwestii będących przedmiotem debaty publicznej. Zjawisko
to nie powinno budzić zdziwienia, gdyż poziom wykształcenia, kompetencji
społecznych i kwalifikacji zawodowych młodego pokolenia, a także ludzi dorosłych
w coraz większej mierze decyduje o stanie społeczeństwa, kondycji gospodarki, poziomie
kultury i jakości życia ludności. W Polsce istnieją szczególne powody wzrostu
znaczenia edukacji. Czynnikami wyzwalającymi wzmożone potrzeby edukacyjne
różnych grup społecznych w naszym kraju są wyzwania transformacji ustrojowej,
z którymi wiążą się procesy demokratyzacji życia społecznego oraz tworzenia gospodarki
rynkowej. Nie mniej ważną rolę ogrywają procesy integracji europejskiej
wymagające szybkiego zmniejszania dystansu dzielącego nasz kraj od bardziej rozwiniętych
krajów Europy Zachodniej.
Przedstawiony w tym tomie zbiór rozpraw i studiów, przygotowany przez zespół
pracowników Instytutu Nauk o Wychowaniu Akademii Pedagogicznej im. Komisji
Edukacji Narodowej oraz współpracujących z Instytutem wybitnych naukowców
z innych ośrodków naukowych, zawiera opracowania o różnorodnej, acz w każdym
przypadku doniosłej problematyce społecznej, pedagogicznej i oświatowej. Autorzy
poszczególnych artykułów podejmują istotne kwestie socjologii edukacji, polityki
edukacyjnej, aksjologii kształcenia i wychowania, dydaktyki, psychologii społecznej
i rozwojowej, a także personalistycznej myśli społecznej. Stwarza to okazję do zaprezentowania
złożoności i wielowymiarowości współczesnej problematyki pedagogicznej,
a jednocześnie możliwość wyboru tych zagadnień, które w większym niż
inne stopniu interesują poszczególnych czytelników.
Znaczna część publikowanych w tym zbiorze tekstów była w pierwotnej wersji
przedstawiona na organizowanych przez Instytut Nauk o Wychowaniu Akademii
Pedagogicznej cyklicznych zebraniach naukowych „Edukacja w XXI wieku”.
Wystąpienia poszczególnych autorów wywołały ożywioną dyskusję, stając się zarazem
inspiracją do dalszych studiów, badań i polemik. Znajdują one miejsce w czasopiśmie
„Debata Edukacyjna”, które stanowi organ naukowy Instytutu. Są zarazem
zapowiedzią kolejnych pedagogicznych tomów Studia Paedagogica, które ukażą się
w nieodległej przyszłości.