• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psychologiczne rozumienia wolności : przegląd prób konceptualizacyjnych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
fulltext.pdf (230.9KB)
Autor:
Prusiński, Tomasz
Język: pl
Słowa kluczowe:
wolność
paradygmat
perspektywa przyrodnicza
perspektywa humanistyczna
świadomość
intencjonalność
odpowiedzialność
podmiotowość
poczucie kontroli
alternatywizm
poczucie sensu
atrybucje
freedom
paradigm
natural perspective
awareness
intentionality
responsibility
subjectivity
sense of control
alternativism
sense of meaning
attributions
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Naukowy namysł w psychologii nad zjawiskiem wolności ma skomplikowaną historię. Wolność jest pojęciem trudnym do zdefiniowania w psychologii, a proces operacjonalizacji pojęcia napotyka sporo problemów. Osiągnięty stan wiedzy na temat wolności w psychologii wskazuje na to, iż kolejne szkoły psychologiczne albo zdecydowanie upraszczają problem wolności człowieka, odrzucając wolność i przypisując ją zachowaniu lub środowisku zewnętrznemu, albo czynią wolność zjawiskiem nazbyt homogenicznym. Teorie psychologiczne dotyczące wolności osobistej nie są monolitem. Artykuł poświęcony jest koncepcjom teoretycznym dotyczącym wolności. Autor przedstawia najważniejsze z dotychczas istniejących teorii psychologicznych, w obrębie których opisane zostają podejścia do podejmowania problematyki wolności.
 
Academic thoughts on the phenomenon of freedom have a complicated history in psychology. Freedom is a difficult concept to define in psychology and the process of the operationalization of the concept encounters many problems. The current state of knowledge of freedom in psychology indicates that successive psychological schools either definitely oversimplify the issue of human freedom, rejecting freedom and attributing it to behavior or the external environment, or they make freedom too homogeneous a phenomenon. Psychological theories on personal freedom are not monolithic. The article is entirely devoted to theoretical concepts concerning freedom. The Author presents the most important psychological theories and describes approaches to the issues of freedom within these theories.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/848
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image