Relewancja w językoznawstwie
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Mioduszewska, Ewa
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [9]-19
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Relevance theory that may be compared with Austin’s (1962) and Searle’s (1993) or
Grice’s (1989) conceptions is important for a) communication theory and semiotics because
it proposes its own (ostensive-inferential) model of communication, b) cognitive psychology
because relevance theory is a cognitive one, c) philosophy of language due to its vision of
language, d) theory of literature and literary criticism because it proposes some tools for them,
i.e. analyses of figures of speech, indirect speech, irony (sarcasm), e) theory and practice of
translation – see Gutt’s (1991) and others’ works, f) general linguistics because relevance
theory proposes its own cognitive pragmatics referring to the hypothesis of modularity of the
mind (Fodor 1983) and metarepresentational ability of the mind (Wilson 2000), g) applied
linguistics and educational linguistics due to the rule of optimum relevance as well as cognitive
efficiency in information processing involved in educational discourse.