Przeglądaj 2008, Studia Logopaedica 2 według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 24
-
Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56. Studia Logopaedica 2
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2008) -
Relewancja i redundancja w lingwistyce edukacyjnej (diagnozowanie języka dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)
(2008)Educational linguistics as an educational theory of language proposes – for the scope considered in the paper – distinguishing between ‘systemic relevance and redundancy’ and ‘relevance and redundancy of use’ as well as ... -
Relewancja i redundancja w ujęciu strukturalistycznym i pragmalingwistycznym
(2008)The author of the paper is particularly interested in an originally structural notion of relevance involved in cognitive and pragmatic contexts of information processing and having in its terminological structure a notion ... -
Kontekstowe poszukiwanie relewancji w dyskursie lekcyjnym (na przykładzie obrazu Mona Lisa)
(2008)By means of an example of a particular lesson the author of the paper visualizes how relevance theory may improve leading classroom discourse, especially in separating contextual effects that make the basis for conclusions ... -
Niektóre możliwości teorii relewancji w opisie dyskursu szkolnego
(2008)An analysis of universal, objective definitions of relevance shows their inadequacy and fuzziness. Comparison of referring to relevance considerations in philosophy of common knowledge (A. Schutz), in a theory of cognitive ... -
Relewancja w językoznawstwie
(2008)Relevance theory that may be compared with Austin’s (1962) and Searle’s (1993) or Grice’s (1989) conceptions is important for a) communication theory and semiotics because it proposes its own (ostensive-inferential) model ... -
Relewancja i redundancja w komunikacji. Relacje metodologiczne
(2008)The methodological conception presented in the paper enables to characterize relevance in two approaches: analytical and synthetic ones. The analytical approach consists in joining characteristics of communicativeness ... -
Relewancja. Komunikacja i poznanie
(2008) -
Relewancja i redundancja w nabywaniu kategorii semantycznych z zakresu nauki o języku
(2008)The paper deals with roles that relevance and redundancy play in the process of acquisition lexical items from the sphere of linguistics. Referring to notions like category, linguistic category, semantic category and ... -
Problematyka redundancji i relewancji w idiolekcie dziecka w wieku przedszkolnym
(2008)The paper belongs to a trend in a study of language of the youngest users of Polish and its material basis consists of one child’s utterances recorded regularly by her parents who are educated in Polish philology. Except ... -
Redundancja – zjawisko zbędne czy pożądane? O „nadmiarowości” w definicjach uczniowskich
(2008)The paper pays attention to two different ways of perceiving the phenomenon of redundancy. “Excessiveness” is sometimes treated as a phenomenon that may be an intended exertion used for persuading as well as for stylistic ... -
Zastosowanie teorii relewancji komunikacyjnej w badaniach dyskursu szkolnego (w normie i w zaburzeniach)
(2008)An experiment using D. Sperber and D. Wilson’s relevance theory for studying a part of classroom discourse showed a very low level of acquiring communicational competence as a component of linguistic competence by slightly ... -
Błąd językowy jako przypadek relewancji negatywnej w dyskursie szkolnym
(2008)The paper is an attempt to consider the issue of pupils’ language mistakes from the point of view of D. Sperber and D. Wilson’s relevance theory. The new approach to interpersonal communication in educational activities ... -
Semantyczna relewancja w zakresie pojęć: CZĘŚĆ i CAŁOŚĆ w dyskursie wczesnoszkolnym
(2008)The paper is an attempt to show linguistic manifestations of relevance of semantic parametrization of the world in written discourse of pupils at the early school age (the first and second forms). Reconstruction of an ... -
Definiowanie znaczeń czasowników. Pozycje relewantne i redundantne. Wiek przedszkolny
(2008)The verb exists in children’s minds as an open (syntactic definitions) and dynamic (emblematic definitions) category, which makes it possible to activate the whole utterance. Defining notions children most often use ... -
Istotność w rozumieniu pojęcia PIĘKNA w wypowiedziach uczniowskich
(2008)In categorization process the basic matter is not only the issue of definition models but first of all the question of putting a good construction on essential features in the meaning of a studied word. First works and ... -
Istota metafor ŚMIERCI jako „odejścia”, „pójścia” i „odlotu” w wierszach nagrobnych
(2008)The paper deals with describing metaphors of death expressed by means of verbs that mean motion (“go away”, “go”, “fly away”). The author explains what makes the metaphor of death as “going away” popular and shows the ... -
Nabywanie umiejętności wyrażania intencji komunikacyjnej w trakcie terapii dziecka autystycznego (wyrazy dźwiękonaśladowcze)
(2008)Results achieved in therapy of autistic children allow to formulate a conclusion that considering their therapeutic qualities onomatopoeia and onomatopoeic interjections may be involved into speech therapy, especially ... -
Relewancja i redundancja w opisie materiału onomastycznego (na przykładzie nazwisk z osiemnastowiecznych ksiąg metrykalnych)
(2008)The material gathered by the author is not only typical for the discussed region (the district of Nowy Sącz) but is also introduced into general Polish onomastics. Among primary surnames dominate these derived from names ...