Redundancja – zjawisko zbędne czy pożądane? O „nadmiarowości” w definicjach uczniowskich
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Bińczycka-Kołacz, Iwona
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [238]-251
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The paper pays attention to two different ways of perceiving the phenomenon of
redundancy. “Excessiveness” is sometimes treated as a phenomenon that may be an intended
exertion used for persuading as well as for stylistic and semantic enrichment of a text. It may
make a dialogue and human communication easy. It also helps to spread knowledge. On the
other hand it may mean superfluous information, not necessary for understanding a content of
an utterance, and even a language mistake.
In the paper the phenomenon of redundancy in definitions formulated by pupils (referring
to twelve notion fields) is discussed. The author analyzes mechanisms of forming compounds
with excessive components in gathered material.
In pupils’ language redundancy appears most often as a pragmatic-communicational
category or simply as transgression linguistic rules. In the analyzed material redundant
elements were in most cases indications of deviation from correctness rules and not results of
purposeful use of them.