• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relewancja i redundancja w lingwistyce edukacyjnej (diagnozowanie języka dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Relewancja i redundancja... (682.1KB)
Autor:
Rittel, Teodozja
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [109]-130
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Educational linguistics as an educational theory of language proposes – for the scope considered in the paper – distinguishing between ‘systemic relevance and redundancy’ and ‘relevance and redundancy of use’ as well as between ‘social relevance’ (Lyons) and ‘relevance of social behaviour’. In this approach systemic relevance means linguistic rules categorized in grammar books and dictionaries while “relevancy of use” refers to taken from children’s and pupils’ utterances acceptable (at the preschool age) and possible (at the early school age) uses. Systemic redundancy refers to all possible “excess” of formal and content units that may be exchanged; redundancy of use refers to using systemically redundant units on purpose (a pupil), for amusement (preschool children) or simply accidentally. Social relevance of verbal behaviour refers to the relation ‘a teacher – a pupil’ and in school communication means that the former is more important and redundancy consists in turn-taking of the speaker and the receiver. In preschool discourse as opposed to a grammar for the hearer taking into account a pupil as a hearer in school a grammar of the hearer (a child) is usually predominant. In both cases efficiency of acquiring linguistic competence is important. The analysis of relevance and redundancy conducted from educational linguistic point of view includes this mechanism of diagnosing language in the sphere of educational theory of language.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8520
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Logopaedica 2
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image