Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRittel, Teodozjapl_PL
dc.date.accessioned2020-10-12T14:38:26Z
dc.date.available2020-10-12T14:38:26Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [109]-130pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8520
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractEducational linguistics as an educational theory of language proposes – for the scope considered in the paper – distinguishing between ‘systemic relevance and redundancy’ and ‘relevance and redundancy of use’ as well as between ‘social relevance’ (Lyons) and ‘relevance of social behaviour’. In this approach systemic relevance means linguistic rules categorized in grammar books and dictionaries while “relevancy of use” refers to taken from children’s and pupils’ utterances acceptable (at the preschool age) and possible (at the early school age) uses. Systemic redundancy refers to all possible “excess” of formal and content units that may be exchanged; redundancy of use refers to using systemically redundant units on purpose (a pupil), for amusement (preschool children) or simply accidentally. Social relevance of verbal behaviour refers to the relation ‘a teacher – a pupil’ and in school communication means that the former is more important and redundancy consists in turn-taking of the speaker and the receiver. In preschool discourse as opposed to a grammar for the hearer taking into account a pupil as a hearer in school a grammar of the hearer (a child) is usually predominant. In both cases efficiency of acquiring linguistic competence is important. The analysis of relevance and redundancy conducted from educational linguistic point of view includes this mechanism of diagnosing language in the sphere of educational theory of language.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.titleRelewancja i redundancja w lingwistyce edukacyjnej (diagnozowanie języka dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym)pl_PL
dc.title.alternativeRelevance and Redundancy in Educational Linguistics (Diagnosing Language of Children at the Preschool and Early School Age)en_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord