Wspomaganie niezależności komunikacyjnej dziecka niemówiącego w rodzinie za pomocą programu MÓWik
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Markuc, Elżbieta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 153, Studia Paedagogica 3 (2014), s. [119]-127
Język: pl
Słowa kluczowe:
alternative and supportive communicationMÓWik programme
mute child
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The article provides basic information about alternative and supportive communication and
its use in the work with mute children. It presents traditional means of communicating with
mute people and describes how the MÓWik programme works. It also shows the possibilities
of using a tablet for everyday communication. The article focuses primarily on describing
concrete situations from a family life in which the MÓWik programme can be used, for
example playing, asking for food, telling about the day’s experiences, using polite forms
of address. The article draws attention to the way in which the programme facilitates and
accelerates communication with children or siblings but also how it influences supporting
everyday speech therapy.