Przeglądaj 2014, Studia Paedagogica 3 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-12 z 12
-
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 153. Studia Paedagogica 3. Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni społecznej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014)W perspektywie systemowej rodzina rozumiana jest jako naturalny system społeczny charakteryzujący się swoistą dynamiką wewnętrzną. Dynamika życia rodzinnego jest ściśle osadzona w różnych podsystemach społecznych ... -
Edukacja domowa jako alternatywa w kształceniu dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2014)Every child is obliged by law to fulfill the schooling duty at particular age. However, not every child can easily find his or her place in the school environment. Children for whom school adaptation causes considerable ... -
Miejsce rodziny w procesie wspomagania rozwoju dziewcząt z zespołem Turnera
(2014)Diagnosing Turner’s syndrome is currently perceived as a complex therapeutic problem whose solution requires not only multi-specialist and integrated help of professionals but also engaging the families of girls who were ... -
Rola i działanie placówek integracyjnych w obliczu oczekiwań rodziców dziecka z niepełnosprawnością
(2014)Over the last years, the topic of integration of disabled people has gained popularity. The author of the article suggests looking at the idea of integration in two ways – firstly, as the possibility of a fuller development ... -
Rola pedagoga specjalnego w procesie wspomagania rodziny i dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – rozważania teoretyczne
(2014)The article presents the problems of contemporary family that brings up a disabled child. It emphasizes the need for updating tasks that a special education teacher faces in relation to a disabled child and his or her ... -
Transakcyjny wymiar komunikacji. Umiejętność rozmowy u dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi – fundamentalną wartością życia rodziny
(2014)The perceived quality of life in the family depends on the conscious cooperation between the people who form it. An indispensible condition of cooperation is proper contact. Conversation is a tool for coming into contact ... -
Tworzenie rodziny wspierającej osierocone dziecko z niepełnosprawnością
(2014)Adoptive and foster parents of a disabled child have to face various problems that stem from the previous experiences of a child (his or her rejection and often being a victim of violence or negligence) on the one hand ... -
Uczestnictwo dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni architektonicznej a funkcja socjologiczna rodziny
(2014)The article discusses the problem of relations between the physical, architectural, and social space in the context of the family and of the development of a child with special educational needs. It defines the notion ... -
W jaki sposób można wspomagać rozwój umiejętności podzielania uwagi przez głuche dziecko słyszących rodziców?
(2014)The phenomenon of joined attention, i.e. the ability to coordinate attention between the objects of joined attention and another person, is important for the social, cognitive, and emotional development of a deaf and ... -
Wsparcie rodziny poprzez właściwe przygotowanie szkoły podstawowej ogólnodostępnej na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
(2014)The article is an introduction to the problem of education of children with a visual disability in the light of the educational law. It refers to forms of education such as segregationist and integrated education of ... -
Wspomaganie niezależności komunikacyjnej dziecka niemówiącego w rodzinie za pomocą programu MÓWik
(2014)The article provides basic information about alternative and supportive communication and its use in the work with mute children. It presents traditional means of communicating with mute people and describes how the MÓWik ... -
Wspomaganie rodziny dziecka w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną w rozwoju kompetencji komunikacyjnych
(2014)Supporting the development of communicative competencies of children with moderate mental retardation by the family environment is extremely important for the course of the logopedic therapy. The necessity of continuous ...