• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Słowo jako przedmiot edukacji polonistycznej (przed 1999 rokiem i po nim)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Słowo jako przedmiot... (311.1KB)
Autor:
Nocoń, Jolanta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 140, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4 (2013), s. [5]-18
Język: pl
Słowa kluczowe:
linguistic education
lexical competence
linguistic competence
communication competence
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The article brings up the problem of developing and improving lexical competence during Polish literature and culture lessons before the school reform in 1998 and after it. The subject of the analysis is: core curriculum valid before 1999, core curriculum of 1999, 2002 and 2008, as well as chosen works in linguistic education methodology. Lexical items are believed to have great importance in Polish literature and culture education as they are a key element of system linguistic skills – lexical competence is a linguistic potential of every language user enabling him/her to create and receive texts. The educational process implements three basic tasks relating to this type of competences: lexicological knowledge about vocabulary is built, students’ knowledge of words (the so-called individual vocabulary) is developed, and the skill of using words in texts is improved – these tasks can be differently hierarchized in the teaching process. An analysis of curriculum documents shows that before the reform word-centric approach was binding – work was traced from word to text. The reform, however, reversed this order – a new conception of linguistic education can be described as text- centric, which changes the course of cognition to text-to-word direction. The article also asks questions about the place and importance of working on system linguistic skills in the reformed school.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8571
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image