O kondycji słowa w szkole średniej – czyli o tym, czy można nabyć umiejętności mediacji, zdając dzisiejszą maturę z języka polskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Prościak, Beata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 140, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4 (2013), s. [86]-95
Język: pl
Słowa kluczowe:
mediationliterary mediation
Matura exam
communication competence
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The article presents selected possibilities of implementing mediation in Polish literature and culture teaching in Secondary
School. It also depicts current ways of thinking of the youth about literary contents bringing up the problem of suicide. What is
more, it puts forward
a suggestion of modifying the topics that appear in the written Polish literature Matura exam with respect to mediation with a
literary character and among literary characters. Only critical, but constructive acceptance of students’ voice in the discussion
can make the youth more eager to look for solutions for their problems via literature, whereas education might be freed from
mechanical duplicating of preconceived notions.