Iluzja „ja”. W stronę relacyjnego widzenia podmiotu działającego
View/ Open
Author:
Warkocz, Tomasz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 143, Studia Sociologica 5 vol. 2 (2013), s. [29]-41
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
podmiot działającyrelacyjność
dyspozycja
nawyk
przemoc symboliczna
agent
relationality
disposition
habit
symbolic violence
Date: 2013
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Artykuł przedstawia szczególną, relacyjną wizję podmiotu działającego, która w zamierzeniu zrywać ma
z podejściami „substancjalistycznymi”, postrzegającymi jednostkę (aktora społecznego) jako wyizolowany,
namacalny byt. Autor, podążając za ustaleniami Pierre’a Bourdieu, Bernarda Lahire’a i Jeana-Claude’a
Kauffmana, rysuje perspektywę podmiotu wewnętrznie zróżnicowanego, składającego się z zespołu
pozornie sprzecznych ze sobą schematów, dyspozycji i przyzwyczajeń. Na koniec rozważane są możliwości
pogodzenia takiej koncepcji działania z szerszym, zhierarchizowanym kontekstem strukturalnym (klasy
społeczne) oraz powiązaną z tym wizją przemocy symbolicznej. The paper presents a particular relational vision of the agent. This vision breaks with ‘substantialist’
approaches that depict the individual (social actor) as an isolated, tangible being. The author, following
Pierre Bourdieu, Bernard Lahire and Jean-Claude Kaufmann, draws a perspective of the internally differential
agent which consists of seemingly contradictory schemas, dispositions and habits. Finally, the possibilities of
reconciliation between this concept and a widen (hierarchical) structural context (social class and symbolic
violence) are taken into consideration.