Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 200. Prace z Edukacji Obronnej 2
Oglądaj/ Otwórz
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-87513-59-8
Język: pl
Data: 1999
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Niniejszy Rocznik zatytułowany Prace z Edukacji Obronnej stanowi drugi zeszyt wcześniejszej serii (Prace z Wychowania
Obronnego I). Poświęcony jest sprawom wojskowości i obronności. Tematyka obejmuje zagadnienia teorii i historii wychowania
obronnego, historii wojen i wojskowości, doktryn obronnych, edukacji obronnej, dydaktyki wychowania obronnego. Rocznik
zawiera również noty biograficzne, komunikaty z konferencji naukowych i recenzje. Jest on odzwierciedleniem szerokiego
spektrum zainteresowań naukowych pracowników Zakładu Wychowania Obronnego krakowskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej
im. Komisji Edukacji Narodowej. Wielość zainteresowań pracowników Zakładu wynika z różnych specjalności przez nich
reprezentowanych - od socjologa, pedagoga, zawodowego wojskowego po historyka i lekarza.
W celu powiązania własnych badań naukowych z badaniami innych oraz wymiany doświadczeń, udostępniono łamy niniejszego
Rocznika znaczącym przedstawicielom innych uczelni m.in.: dr. hab. Mieczysławowi Smoleniowi z Instytutu Historii Uniwersytetu
Jagiellońskiego w Krakowie (autor m.in. Podwójnej gry Azeja, Straconej dekady - w latach 1993-1996, jako profesor, wykładał
nauki polityczne w Hankuk University w Seulu), habilitantce dr Annie Siwik z Instytutu Nauk Społecznych Akademii Górniczo-
Hutniczej w Krakowie (autorka PPS na emigracji w latach 1945-1956) oraz doktorantowi mgr. Krzysztofowi Kaczmarskiemu
(nauczyciel historii w Liceum Ogólnokształcącym w Sanoku). Wydaje się to być ze wszech miar słuszne, pozwoli bowiem
problematykę badawczą zaprezentować na szerszym forum.
Publikowane w Roczniku Naukowo-Dydaktycznym materiały o charakterze teoretycznym mają służyć celom poznawczym,
praktycznym i być przydatne zwłaszcza w kształtowaniu i doskonaleniu umiejętności wśród zawodowej kadry nauczycieli oraz
studentów przyszłych nauczycieli wychowania obronnego, do których zresztą są szczególnie adresowane.
Autorzy zakładają, że łamy Rocznika będą stanowiły nie tylko miejsce prezentacji ich własnych badań, ale i posłużą do
zamieszczenia dyskusji o problemach związanych z wychowaniem obronnym, jako przedmiotem szkolnym i kierunkiem studiów.