Teatr i Kosmos (w) teorii (literaturoznawczej)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Wądolny-Tatar, Katarzyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [3]-15
Język: pl
Słowa kluczowe:
metaforologiakosmologia humanistyczna
teatralność
gatunki literackie
retoryka
retoryczność
metaphor studies
humanistic cosmology
theatricality
literary genres
rhetoric
rhetoricality
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Tekst wstępny omawia zawartość rocznika oraz wskazuje na podjęte, w szkicach i studiach
w nim zawartych, kierunki analiz i interpretacji. W artykułach konweniują sensy wielkich
metafor wyobrażeniowych TEATRU i KOSMOSU jako pewnych uniwersów. Rozwijając myśl
Hansa Blumenberga można powiedzieć, że realizmem metafor (w tym metaforyki teatrologicznej
i kosmologicznej) jest realizm retoryczności – czasów, nurtów artystycznych, twórców.
(Re)definicje pojęć: retoryka, retoryczność – stanowią drugi krąg tematyczny poruszany
w tekstach, obok takich kategorii jak performatywność czy transmedialność. Zjawiska te nie
funkcjonują poza gatunkami wypowiedzi literackiej, naukowej i paranaukowej, dlatego trzeci
krąg rozważań w artykułach dotyczy refleksji genologicznej (szczególnie w odniesieniu do:
akademickiej powieści kryminalnej, powieści teatralnej, cyklu lirycznego, antologii, „prywatnej”
genologii Stanisława Barańczaka). The introductory text discusses the contents of the yearbook and points to the directions of
analysis and interpretation undertaken in the sketches and studies contained therein. The
articles combine meanings of great imaginational metaphors of THEATRE and COSMOS as
certain universes. Developing the idea of Hans Blumenberg, one can say that the realism of
metaphors (including theatrical and cosmological studies) is the realism of rhetoricality –
times, artistic trends, creators. (Re)definitions of the terms: rhetoric, rhetoricality – constitute
the second thematic circle touched upon in texts, alongside categories such as performativity
or transmediality. These phenomena do not function outside the genres of literary, scientific
and para-scientific statements, therefore the third area of investigation in the articles
concerns genological reflection (especially in relation to: academic mystery novel, theater
novel, lyric cycle, anthology, “private” genology of Stanisław Barańczak).