Student Time Perspective in the Context of Their Preferred Values
View/ Open
Author:
Kałużna-Wielobób, Alina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [88]-108
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
time perspectivetemporal orientation
values
perspektywa czasowa
orientacja temporalna
wartości
Date: 2013
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The aim of the thesis is to research the connections between time perspective and values
of university students. The following investigative methods were used: The Zimbardo Time
Perspective Inventory (ZTPI) and Schwartz’s Portraits Value Questionnaire (PVQ-21). The
group consisted of 127 students of Pedagogical University in Cracow. The results obtained
show connections between temporal orientation and the values esteemed by the students.
A positive correlation was found between Present-Hedonistic scale and following values:
Hedonism, Stimulation and Self-direction, and negative correlation with Benevolence and
Tradition. The Future perspective was positively associated with Conformity, Tradition,
Achievements, Self-direction and Universalism, and negatively with Hedonism. Past-Positive
is positively connected with Conformity and Tradition. Past-Negative – positively with Power
and negatively with Stimulation and Self-direction. Prezentowane badanie miało na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy istnieją i jakie
są związki między perspektywami czasowymi przyjmowanymi przez studentów
a cenionymi przez nich wartościami. W badaniu posłużono się następującymi metodami:
Kwestionariuszem Postrzegania Czasu Zimbardo (ZTPI) oraz Kwestionariuszem
Portretowym Wartości Schwarza (PVQ-21). W badaniu wzięło udział 127 studentów
Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Uzyskane wyniki pokazały, że istnieją związki
między wartościami cenionymi przez studentów a przyjmowanymi przez nich perspektywami
czasowymi. Stwierdzono pozytywne korelacje między teraźniejszą-hedonistyczną perspektywą
czasową a następującymi wartościami: hedonizmem, stymulacją i samosterownością
oraz negatywne z życzliwością i tradycją. Perspektywa przyszłościowa jest pozytywnie
związana z konformizmem, tradycją, osiągnięciami, samosterownością i uniwersalizmem,
a negatywnie z hedonizmem. Perspektywa przeszła-pozytywna jest pozytywnie skorelowana
z konformizmem i tradycją, a przeszła-negatywna – pozytywnie z władzą, a negatywnie ze
stymulacją i samosterownością.