Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLukács, Fruzsinapl_PL
dc.contributor.authorOrosz, Gáborpl_PL
dc.date.accessioned2020-10-25T09:30:34Z
dc.date.available2020-10-25T09:30:34Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [126]-141pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9013
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe present study focuses on the link between career indecision status and time perspective of high school students. Previous works mainly investigated the relationship between future orientation and career indecision, neglecting attitudes towards other time perspective dimensions, such as the past and the present. Therefore, our aim was to overcome this hiatus by using the Zimbardo Time Perspective Inventory (Zimbardo & Boyd, 1999) and Career Factor Inventory (Chartrand, Robbins, Morrill & Boggs, 1990) in a sample of 683 high school students. By considering variable-centered and person-centered analyses, results suggest that scores on TP factors are closely associated with the career indecision type that one can be classified into. “Path seeker” and “Ready to decide” students have a balanced time perspective; “Chronically indecisive” youngsters have a time perspective pattern which is dominated by the past negative factor and they are less future-oriented; “Choice anxious” students have scores lower on all TP factors (except Past-Negative TP) than any other group.en_EN
dc.description.abstractPrzedmiotem zainteresowania w ramach niniejszych badań jest tzw. stan niezdecydowania zawodowego w powiązaniu z perspektywą postrzegania czasu przez uczniów szkoły średniej. W dotychczasowych pracach analizowano głównie związek między orientacją przyszłościową a niezdecydowaniem zawodowym, z pominięciem innych wymiarów perspektywy czasowej (przeszłej i teraźniejszej). Celem niniejszego badania stało się zatem wypełnienie tej luki za pomocą Kwestionariusza Postrzegania Czasu (Zimbardo i Boyd, 1999) oraz Czynnikowego Inwentarza Kariery (Chartrand, Robbins, Morrill i Boggs, 1990) zastosowanego na próbie 683 uczniów szkoły średniej. Wyniki wskazują, że poszczególne odmiany perspektywy postrzegania czasu są ściśle powiązane z typem niezdecydowania zawodowego. Uczniowie z grup określonych jako „Poszukiwacze drogi” oraz „Gotowi do decyzji” charakteryzują się zrównoważoną perspektywę czasową. U „Chronicznie niezdecydowanych” wzorzec perspektywy postrzegania czasu zdominowany jest przez czynnik negatywnej przeszłości przy jednoczesnej niskiej orientacji na przyszłość. „Obawiający się wyboru” osiągnęli niższe rezultaty we wszystkich czynnikach TP (oprócz TP Negatywnej Przeszłości) niż którakolwiek z pozostałych grup.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectcareer indecision typesen_EN
dc.subjecttime perspectiveen_EN
dc.subjectcluster analysisen_EN
dc.subjecttypy niezdecydowania zawodowegopl_PL
dc.subjectperspektywa czasowapl_PL
dc.subjectanaliza skupieńpl_PL
dc.titleCareer Indecision from the Perspective of Time Orientationen_EN
dc.title.alternativeNiezdecydowanie zawodowe a orientacja temporalnapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord