• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2013, Studia Psychologica 6
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2013, Studia Psychologica 6
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Career Indecision from the Perspective of Time Orientation

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Career Indecision... (359.2KB)
Autor:
Lukács, Fruzsina
Orosz, Gábor
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [126]-141
Język: en
Słowa kluczowe:
career indecision types
time perspective
cluster analysis
typy niezdecydowania zawodowego
perspektywa czasowa
analiza skupień
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The present study focuses on the link between career indecision status and time perspective of high school students. Previous works mainly investigated the relationship between future orientation and career indecision, neglecting attitudes towards other time perspective dimensions, such as the past and the present. Therefore, our aim was to overcome this hiatus by using the Zimbardo Time Perspective Inventory (Zimbardo & Boyd, 1999) and Career Factor Inventory (Chartrand, Robbins, Morrill & Boggs, 1990) in a sample of 683 high school students. By considering variable-centered and person-centered analyses, results suggest that scores on TP factors are closely associated with the career indecision type that one can be classified into. “Path seeker” and “Ready to decide” students have a balanced time perspective; “Chronically indecisive” youngsters have a time perspective pattern which is dominated by the past negative factor and they are less future-oriented; “Choice anxious” students have scores lower on all TP factors (except Past-Negative TP) than any other group.
 
Przedmiotem zainteresowania w ramach niniejszych badań jest tzw. stan niezdecydowania zawodowego w powiązaniu z perspektywą postrzegania czasu przez uczniów szkoły średniej. W dotychczasowych pracach analizowano głównie związek między orientacją przyszłościową a niezdecydowaniem zawodowym, z pominięciem innych wymiarów perspektywy czasowej (przeszłej i teraźniejszej). Celem niniejszego badania stało się zatem wypełnienie tej luki za pomocą Kwestionariusza Postrzegania Czasu (Zimbardo i Boyd, 1999) oraz Czynnikowego Inwentarza Kariery (Chartrand, Robbins, Morrill i Boggs, 1990) zastosowanego na próbie 683 uczniów szkoły średniej. Wyniki wskazują, że poszczególne odmiany perspektywy postrzegania czasu są ściśle powiązane z typem niezdecydowania zawodowego. Uczniowie z grup określonych jako „Poszukiwacze drogi” oraz „Gotowi do decyzji” charakteryzują się zrównoważoną perspektywę czasową. U „Chronicznie niezdecydowanych” wzorzec perspektywy postrzegania czasu zdominowany jest przez czynnik negatywnej przeszłości przy jednoczesnej niskiej orientacji na przyszłość. „Obawiający się wyboru” osiągnęli niższe rezultaty we wszystkich czynnikach TP (oprócz TP Negatywnej Przeszłości) niż którakolwiek z pozostałych grup.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9013
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2013, Studia Psychologica 6

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image