Career Indecision from the Perspective of Time Orientation
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Lukács, Fruzsina
Orosz, Gábor
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [126]-141
Język: en
Słowa kluczowe:
career indecision typestime perspective
cluster analysis
typy niezdecydowania zawodowego
perspektywa czasowa
analiza skupień
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The present study focuses on the link between career indecision status and time perspective
of high school students. Previous works mainly investigated the relationship between future
orientation and career indecision, neglecting attitudes towards other time perspective
dimensions, such as the past and the present. Therefore, our aim was to overcome this hiatus
by using the Zimbardo Time Perspective Inventory (Zimbardo & Boyd, 1999) and Career
Factor Inventory (Chartrand, Robbins, Morrill & Boggs, 1990) in a sample of 683 high school
students. By considering variable-centered and person-centered analyses, results suggest
that scores on TP factors are closely associated with the career indecision type that one
can be classified into. “Path seeker” and “Ready to decide” students have a balanced time
perspective; “Chronically indecisive” youngsters have a time perspective pattern which is
dominated by the past negative factor and they are less future-oriented; “Choice anxious”
students have scores lower on all TP factors (except Past-Negative TP) than any other group. Przedmiotem zainteresowania w ramach niniejszych badań jest tzw. stan niezdecydowania
zawodowego w powiązaniu z perspektywą postrzegania czasu przez uczniów szkoły średniej.
W dotychczasowych pracach analizowano głównie związek między orientacją przyszłościową
a niezdecydowaniem zawodowym, z pominięciem innych wymiarów perspektywy czasowej
(przeszłej i teraźniejszej). Celem niniejszego badania stało się zatem wypełnienie tej luki
za pomocą Kwestionariusza Postrzegania Czasu (Zimbardo i Boyd, 1999) oraz Czynnikowego
Inwentarza Kariery (Chartrand, Robbins, Morrill i Boggs, 1990) zastosowanego na próbie
683 uczniów szkoły średniej. Wyniki wskazują, że poszczególne odmiany perspektywy
postrzegania czasu są ściśle powiązane z typem niezdecydowania zawodowego. Uczniowie
z grup określonych jako „Poszukiwacze drogi” oraz „Gotowi do decyzji” charakteryzują się
zrównoważoną perspektywę czasową. U „Chronicznie niezdecydowanych” wzorzec perspektywy
postrzegania czasu zdominowany jest przez czynnik negatywnej przeszłości przy jednoczesnej
niskiej orientacji na przyszłość. „Obawiający się wyboru” osiągnęli niższe rezultaty
we wszystkich czynnikach TP (oprócz TP Negatywnej Przeszłości) niż którakolwiek z pozostałych
grup.