• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“In Eighty Stories Around the Human Life”. The Psychological Time Binding Strategies in the (auto)BIOGRAPHICAL Narrative GAME

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
In Eighty Stories... (655.2KB)
Autor:
Tokarska, Urszula
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [180]-199
Język: en
Słowa kluczowe:
time perspective
time binding strategies
supporting adult development
narrative psychology
applied psychology
perspektywa temporalna
strategie „wiązania czasu”
wspieranie rozwoju człowieka dorosłego
psychologia narracyjna
psychologia stosowana
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The theoretical construct of balanced time perspective provides a valuable context for the process of searching the possibilities of its psychological applications. The possibilities could be connected not only with the therapeutic, but also with the preventive and educational fields of psychology. Some of the tools for achieving a balanced time perspective belong to existentially-oriented narrative psychology. This article presents one of them, created by myself, a narrative psychological tool for supporting adult development, which is titled Eighty Stories around the Human Life. The (auto)BIOGRAPHICAL Narrative GAME. This method is composed of such elements as a box of 100 coloured copyright playing cards with a dice, The Book of Stories, The Manual with exercises, and The Hypertextual Life-Story Map. All these interconnected game parts had been prepared for the purpose of supporting the receivers’ (“players’”) decisions about the content and sequence of an auto-narrative reconstruction of their lives. One of the most important strategies behind organizing this process during (and through) the game, is to practice and improve cognitive-emotional skills of recognizing, enriching, and harmonizing different time perspectives. The deliberate binding of the daily time context of actual experience with the past and future dimension of biographical time of life, connected with the transcendent perspective of life itself, leads the players to construct rich, multidimensional, and personally meaningful life story accounts. Selected important psychological functions of such a beneficial story construction and narrative abilities are described. The article is illustrated by presenting selected “game card exercises” proposed as the “narrative stimuli” for examining human lives in the time perspective context. From this point of view, the psychology of time meets the narrative psychology in the potentially meaningful cooperation, leading to the relatively new field of “applied psychology of time”.
 
Artykuł prezentuje autorskie narzędzie wspomagania rozwoju człowieka dorosłego zatytułowane „W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA. Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA”. Narzędzie to skonstruowane zostało w celu udzielania pomocy w procesie takiej rekonstrukcji indywidualnych narracji autobiograficznych odbiorców, które wzmacniają osiąganie tzw. zrównoważonej perspektywy czasowej. Indywidualne decyzje „graczy”, dotyczące zawartości treściowej oraz sekwencji procesu autonarracyjnej rekonstrukcji biografii, wspierane są przez dostarczanie tzw. bodźców narracyjnych przyjmujących postać zebranych w Księdze Opowieści fabularnych narracji-historii oraz opisanych w Przewodniku metodycznym zadań- -ćwiczeń do wykonania. Intencjonalne „wiązanie” aktualnie doświadczanego czasu codzienności z przeszłym i przyszłym wymiarem biograficznego czasu życia wzbogacone zostaje o transcendentną perspektywę uniwersalnie ujmowanego życia ludzkiego, w czym pomocna może się okazać tzw. Hipertekstowa Mapa Opowieści o Życiu. Uruchamianie szerszego kontekstu biograficznego, z jednoczesnym doskonaleniem umiejętności plastycznego przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi wymiarami czasowymi w założeniu intensyfikuje bogactwo i wielowymiarowość konstruowanych o życiu opowieści, czyniąc je zarazem dla odbiorców osobiście znaczącymi. Artykuł został zilustrowany wybranymi, wchodzącymi w skład gry, ćwiczeniami stanowiącymi propozycję konkretnych oddziaływań pomocnych w zgłębianiu indywidualnych biografii w perspektywie temporalnej. W tym obszarze zakres zainteresowań i potencjalnych oddziaływań psychologii czasu zbliża się do psychologii narracyjnej oraz psychologii egzystencjalnej, wskazując na potencjalną możliwość współpracy w ramach relatywnie nowego obszaru „stosowanej psychologii czasu”.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9017
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2013, Studia Psychologica 6
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image