“In Eighty Stories Around the Human Life”. The Psychological Time Binding Strategies in the (auto)BIOGRAPHICAL Narrative GAME
View/ Open
Author:
Tokarska, Urszula
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [180]-199
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
time perspectivetime binding strategies
supporting adult development
narrative psychology
applied psychology
perspektywa temporalna
strategie „wiązania czasu”
wspieranie rozwoju człowieka dorosłego
psychologia narracyjna
psychologia stosowana
Date: 2013
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The theoretical construct of balanced time perspective provides a valuable context for the
process of searching the possibilities of its psychological applications. The possibilities could
be connected not only with the therapeutic, but also with the preventive and educational
fields of psychology. Some of the tools for achieving a balanced time perspective belong
to existentially-oriented narrative psychology. This article presents one of them, created
by myself, a narrative psychological tool for supporting adult development, which is titled
Eighty Stories around the Human Life. The (auto)BIOGRAPHICAL Narrative GAME. This method
is composed of such elements as a box of 100 coloured copyright playing cards with a dice,
The Book of Stories, The Manual with exercises, and The Hypertextual Life-Story Map. All these
interconnected game parts had been prepared for the purpose of supporting the receivers’
(“players’”) decisions about the content and sequence of an auto-narrative reconstruction
of their lives. One of the most important strategies behind organizing this process during
(and through) the game, is to practice and improve cognitive-emotional skills of recognizing,
enriching, and harmonizing different time perspectives. The deliberate binding of the daily
time context of actual experience with the past and future dimension of biographical time of
life, connected with the transcendent perspective of life itself, leads the players to construct
rich, multidimensional, and personally meaningful life story accounts. Selected important
psychological functions of such a beneficial story construction and narrative abilities are
described. The article is illustrated by presenting selected “game card exercises” proposed
as the “narrative stimuli” for examining human lives in the time perspective context. From
this point of view, the psychology of time meets the narrative psychology in the potentially
meaningful cooperation, leading to the relatively new field of “applied psychology of time”. Artykuł prezentuje autorskie narzędzie wspomagania rozwoju człowieka dorosłego zatytułowane
„W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA. Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA”.
Narzędzie to skonstruowane zostało w celu udzielania pomocy w procesie takiej rekonstrukcji
indywidualnych narracji autobiograficznych odbiorców, które wzmacniają osiąganie tzw.
zrównoważonej perspektywy czasowej. Indywidualne decyzje „graczy”, dotyczące zawartości
treściowej oraz sekwencji procesu autonarracyjnej rekonstrukcji biografii, wspierane są
przez dostarczanie tzw. bodźców narracyjnych przyjmujących postać zebranych w Księdze
Opowieści fabularnych narracji-historii oraz opisanych w Przewodniku metodycznym zadań-
-ćwiczeń do wykonania. Intencjonalne „wiązanie” aktualnie doświadczanego czasu codzienności
z przeszłym i przyszłym wymiarem biograficznego czasu życia wzbogacone zostaje
o transcendentną perspektywę uniwersalnie ujmowanego życia ludzkiego, w czym pomocna
może się okazać tzw. Hipertekstowa Mapa Opowieści o Życiu. Uruchamianie szerszego kontekstu
biograficznego, z jednoczesnym doskonaleniem umiejętności plastycznego przemieszczania
się pomiędzy poszczególnymi wymiarami czasowymi w założeniu intensyfikuje bogactwo
i wielowymiarowość konstruowanych o życiu opowieści, czyniąc je zarazem dla odbiorców
osobiście znaczącymi. Artykuł został zilustrowany wybranymi, wchodzącymi w skład gry,
ćwiczeniami stanowiącymi propozycję konkretnych oddziaływań pomocnych w zgłębianiu
indywidualnych biografii w perspektywie temporalnej. W tym obszarze zakres zainteresowań
i potencjalnych oddziaływań psychologii czasu zbliża się do psychologii narracyjnej oraz
psychologii egzystencjalnej, wskazując na potencjalną możliwość współpracy w ramach relatywnie
nowego obszaru „stosowanej psychologii czasu”.