• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2016, Studia de Cultura 8
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2016, Studia de Cultura 8
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 205. Studia de Cultura 8 (2). Cyfrowa humanistyka

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 205. Studia de Cultura 8 (2) (7.879MB)
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Redaktor:
Ogonowska, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Oddajemy do rąk Czytelników numer poświęcony cyfrowej humanistyce. Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych, w tym nowych mediów, całkowicie zrewolucjonizował różne obszary codziennego życia i poziomy kultury. Tak dalece jest to proces zaawansowany, iż współczesne społeczeństwo definiujemy i opisujemy przez pryzmat tych technologii jako społeczeństwo sieci, społeczeństwo sieciowe, społeczeństwo otwartej inteligencji, a epokę, w jakiej żyjemy, nazywa się informacjonalizmem lub kapitalizmem informacyjnych. Znaczna część relacji i komunikacji społecznej odbywa się w świecie online, posługujemy się wirtualnym pieniądzem i podejmujemy decyzje oraz działania na podstawie cyfrowych danych, informacji oraz obiektów kulturowych, które znajdujemy w sieci. Dzięki procesom digitalizacji dób kultury i publikacji naukowych tworzymy nowe repozytoria wiedzy, które składają się na nasz kapitał informacyjny i społeczny oraz stanowią ważny element dziedzictwa kulturowego. Technologie cyfrowe stają się także komponentem ludzkiego ciała, co jest szczególnie widoczne na terenie medycyny i twórczości artystycznej, i co sprawia, że współczesne społeczeństwo definiujemy również wykorzystując przymiotnik: „postbiologiczny”, w odniesieniu zaś do człowieka mówimy o jego cyborgizacji. Fantastyczne i futurystyczne wizje dotyczące relacji między technologią a człowiekiem, utrwalone na kartach XIX i XX-wiecznych powieści z gatunku sf czy obrazach malarskich, współcześnie stają się realnością. Ponieważ procesy te rozgrywają się niezwykle dynamicznie na naszych oczach, musimy je opisywać in statu nascendi, często bez gotowej wizji stanu finalnego. Przeobrażenia technologiczne z pewnością mają także wpływ na psychikę człowieka, który wykorzystując swoje zasoby intelektualne, biologiczne i duchowe, musi się nieustannie do tych zmian przystosowywać w wymiarze własnego codziennego życia. Nie jest to wbrew pozorom łatwe, choćby w odniesieniu do „ściany wiedzy” i ogromnej ilości informacji (big data), którą – choć w mikroskopijnej części – musimy każdego dnia „przerabiać”, by podejmować decyzje i konkretne działania, także badawcze. Artykuły zgromadzone w tym numerze, zgodnie z tytułem, przedstawiają wybrane (z konieczności) aspekty i konteksty cyfrowej humanistyki. Dotyczą one zmian w myśleniu o edukacji i sposobach wykorzystywania starych i nowych mediów, przemian w prawie czy nowych sposobach definiowania kompetencji cyfrowych. Źródłem inspiracji dla autorów jest oczywiście rzeczywistość, w jakiej żyjemy, zarówno online, jak i offline. Żywię nadzieję, że będzie to ciekawa i inspirująca do dalszych badań lektura.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9091
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2016, Studia de Cultura 8

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image