dc.contributor.author | Cieszyńska-Rożek, Jagoda | pl_PL |
dc.contributor.author | Korendo, Marta | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-10-29T18:36:40Z | |
dc.date.available | 2020-10-29T18:36:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 230, Studia de Cultura 9 (2) (2017), s. [141]-150 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9159 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Powszechna dostępność urządzeń pozwalających rejestrować zdarzenia w momencie ich
trwania umożliwiła wprowadzenie tej formy przekazu do praktyki terapeutycznej. W terapii
neurologopedycznej film pełni rolę komunikatu dotyczącego poziomu opanowania funkcji
poznawczych i systemu językowego, a także daje możliwość terapeucie kontrolowania
swoich wypowiedzi i programowanie języka, w jakim buduje wypowiedzi.
Film pozwala na weryfikację oddziaływań terapeutycznych, dokumentowanie ich przebiegu.
Autorki podkreślają znaczącą rolę takiej dokumentacji dla samodoskonalenia neurologopedów,
którzy mogą zobaczyć swoje reakcje i zachowania, ocenić ich skuteczność oraz adekwatność,
w razie konieczność wprowadzić odpowiednie zmiany. Filmy pokazujące przebieg zajęć
terapeutycznych stanowią także cenne źródło informacji dla rodziców dzieci poddanych terapii.
Filmy fabularne przedstawiające historie osób z zaburzeniami rozwoju stanowią ważne
źródło informacji dla szerokiego kręgu odbiorców. | pl_PL |
dc.description.abstract | The widespread access to devices, which capture audiovisual information for a given amount
of time, has served as form of communication between therapists (has served as a source of
information for the therapy). In neurologopedic therapy (in speech therapy), a movie serves
as a report regarding the level of cognitive functions and language acquisition. Additionally, it
ensures that the therapist controls their statements and program the language.
A movie allows the verification of therapy plans and the documentation of the therapy.
Authors of this article emphasize this specific way of collecting data for the self-improvement
of specialists. With this method, therapists can analyze their own reactions and behaviors,
evaluate their effectiveness and relevance, and make revisions if necessary. Movies are also
a valuable resource for parents.
Narrative movies that describe the stories of individuals with developmental disorders are
incredible source of information for the mass population. | en_EN |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | terapia neurologopedyczna | pl_PL |
dc.subject | logoterapia | pl_PL |
dc.subject | neurony lustrzane (zwierciadlane) | pl_PL |
dc.subject | odczytywanie intencji | pl_PL |
dc.subject | wychwytywanie wzorców | pl_PL |
dc.subject | jądro migdałowate | pl_PL |
dc.subject | neurologopedic therapy | en_EN |
dc.subject | logotherapy (speech therapy) | en_EN |
dc.subject | mirror neurons | en_EN |
dc.subject | intention reading | en_EN |
dc.subject | pattern finding | en_EN |
dc.subject | amygdala | en_EN |
dc.title | Film jako komunikat w terapii logopedycznej | pl_PL |
dc.title.alternative | Film as a Statement in Speech Therapy | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |