Rola nagrań wideo w badaniu ontogenezy mowy w środowisku mono- i bilingwalnym
View/ Open
Author:
Nallur, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 230, Studia de Cultura 9 (2) (2017), s. [151]-161
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
bilingwizmrozwój języka
kompetencje językowe
biografia językowa
nagrania wideo
badanie
bilingualism
language development
language skills
language biography
video recordings
study
Date: 2017
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Artykuł przedstawia techniki nagrań audio-wideo, które stają się współcześnie jednym
z podstawowych narzędzi w badaniu rozwoju systemu językowego dziecka w środowisku
monolingwalnym i bilingwalnym. Autorka opisuje biografię językową, jako metodę badania
nabywania kompetencji językowych. Jak twierdzi W. Miodunka (2016) – w trakcie procesu
badawczego należy stosować zasady otwartości, dobrej komunikacji i naturalności. Cechy
te, zdaniem autorki artykułu, można osiągnąć poprzez użycie kamery w procesie obserwacji
dziecka. Omówiono również zasady, których należy przestrzegać podczas korzystania z nagrań
wideo, co może być niezwykle cenną informacją dla kolejnych badaczy tego zagadnienia.
Następnie autorka skupiła się na technice zapisu powstałego materiału badawczego na przy
kładzie analizy rozwoju języka dwojga dzieci dwujęzycznych i dwojga dzieci jednojęzycznych. The article presents the audio – video techniques that nowadays are the basic tools for the
study of the child’s language development. These techniques could be used for mono and
bilingual children. The author describes a “language biography” as one of the methods for
the acquisition of language competence. According to W. Miodunka (2016), the “language
biography” as a research method should include the following characteristics: openness,
natural, and excellent communication. These features could be accomplished by using
a camera during everyday activities. Additionally, the article presents the principles of
recording videos for research purposes that could be valuable information for other studies.
Thereafter, the author shows the technique to transcribe recordings based on the language
development study of two bilingual and two monolingual children.