Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 154. Studia Russologica 6
Author:
Chodurska, Halina
Dziewanowska, Dorota
Stawarz, Barbara
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Chodurska, Halina
Dziewanowska, Dorota
Stawarz, Barbara
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1689-9911
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2013
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Oddajemy w ręce Czytelników szósty tom serii Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis – Studia Russologica,
zawierający artykuły pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W zbiorze zamieszczono także publikacje
ukazujące aktualne zainteresowania badawcze rusycystów z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ośrodków zagranicznych:
Moskiewskiego Uniwersytetu Pedagogicznego, Państwowego Uniwersytetu w Odessie im. I.I. Miecznikowa oraz Państwowego
Uniwersytetu w Tiumeniu.
Niniejszy tom zawiera prace z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa i glottodydaktyki.
Prace z zakresu literaturoznawstwa wprowadzone w obręb refleksji kulturowej i antropologicznej mimo odrębnego materiału
badawczego (teksty krytyczne, utwory literackie, kwestie kultur postfiguratywnych) oraz zastosowanych metod (m.in. badania
genderowe, krytyka feministyczna, dociekania o podstawie psychoanalitycznej, podejście hermeneutyczne) wykazują stosunkowo
duży stopień spójności problemowej dzięki koncentracji Autorów na zagadnieniach „inności” i „swoistości”, mechanizmach
alienacyjnych, normach społecznych oraz uwarunkowaniach biologicznych. Z takiej perspektywy poddana jest analizie zarówno
literatura przełomu modernistycznego (utwory przedstawicieli głównych prądów literackich tego okresu), liryka pierwszej połowy
wieku XX, jak i teksty najnowsze (dramatyczne i epickie) powstałe w obecnym stuleciu.
Dział „Językoznawstwo” – tradycyjnie już – zawiera zarówno artykuły stricte lingwistyczne, jak i rozważania z pogranicza kilku
dyscyplin językowych. Specjaliści z różnych ośrodków naukowych (z Krakowa, Moskwy, Tiumenia i Odessy) prezentują w nich
wyniki swoich badań w zakresie problematyki „ukrytej perswazji”, omawiają koncept ręki w poezji rosyjskiej, zastanawiają się nad
funkcją wybranych partykuł w literaturze pięknej i komunikatach masowych, podejmują próby określenia roli komentarzy
metajęzykowych w przestrzeni semantycznej tekstu, ustalają specyfikę funkcjonowania żargonu miejskiego Odessy, zgłębiają
historię rzadziej stosowanych wschodniosłowiańskich nazw roślin… W swoich dociekaniach odwołują się przy tym do różnych
metod badawczych – od historyczno-porównawczej do kognitywizmu.
W dziale „Glottodydaktyka” zamieszczono artykuły koncentrujące się na badaniach nad doskonaleniem kompetencji
komunikacyjno-kulturowej na studiach filologicznych. W artykułach z zakresu glottodydaktyki przejawiają się także zagadnienia
dotyczące kontroli i testowania efektów uczenia się języka obcego oraz wpływu motywacji, inteligencji, uzdolnień oraz środowiska
językowego na proces przyswajania języka obcego zarówno przez uczniów, jak i studentów rusycystyki.