„[…] wygnana z Raju na wieczysty czas, mająca zbrodnię u swych białych stóp” – obraz kobiety fatalnej twórczości Walerija Briusowa
View/ Open
Author:
Kraus, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 154, Studia Russologica 6 (2013), s. [105]-113
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Russian decadencefemme fatale
feminity
decadent
love-lust
Date: 2013
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Based on the selected works of Valery Bryusov, this article is focused on presenting one of the
main problems of literature functioning under the aegis of decadence, namely a femme fatale
character. The stories Marble Head and For Yourself or For Someone Else?, and the novel The
Last Pages From Woman’s Diary have been analyzed in terms of issues and characteristics of
the characters. The author draws attention to the cultural and social foundations of the birth
of woman-beast at the turn of the 19th and the early 20th century, which is the epitome of,
among others, fear of a strong, active woman, rooted in the male psyche.