Формирование коммуникативной компетенции как цель обучения студентов-филологов на занятиях по деловому русскому языку в Ванадзорском государственном педагогическом институте им. Ов. Туманяна в рамках программы Erasmus Mundus IANUS
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Gołąbek, Karolina
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 154, Studia Russologica 6 (2013), s. [158]-171
Język: ru
Słowa kluczowe:
rosyjski język biznesukompetencja komunikatywna
komunikacja międzykulturowa
autonomizacja w nauczaniu
proces dydaktyczny
dialog kultur
zintegrowane nauczanie
kontekst społeczno-kulturowy
language competence
сommunicative
linguistic
socioculture
sociolinguistic
foreign language communication competence
professional education
cross-cultural communication
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule autor opisuje kształtowanie kompetencji komunikatywnej na zajęciach z rosyjskiego
języka biznesu u studentów filologii rosyjskiej w Instytucie Pedagogicznym im.
H. Tumanyana w Wanadzorze (Armenia) w ramach programu Erasmus Mundus IANUS.
Analizie poddane zostały wybrane ćwiczenia dotyczące tematu: Poszukiwanie pracy, kształtujące
cztery sprawności językowe: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. Autor podkreśla,
iż uczący się powinien być przygotowany nie tylko do komunikacji językowej, ale i do rozumienia
różnych warstw zachowań językowych i pozajęzykowych będących częścią komunikacji
międzykulturowej. Właśnie temu służy szerokie uwzględnienie aspektów interkulturowych
w procesie glottodydaktycznym. Autor podkreśla również znaczenie kształtowania
u uczących się postaw autonomicznych, co jest przydatne w późniejszej działalności zawodowej.
Autor zwraca uwagę na rolę nauczyciela i ucznia w procesie nauczania języka obcego
jako stron jednakowo zaangażowanych w proces dydaktyczny. Nauczanie języka obcego powinno
się odbywać zdaniem autora we współpracy z uczącymi się. Rolą nauczyciela zaś jest
koordynowanie pracy i wspieranie wysiłków słuchaczy w ramach współpracy dydaktycznej
ukierunkowanej na autonomizację. Zaproponowane w artykule ćwiczenia kształtujące kompetencję
komunikatywną pochodzą z publikacji K. Gołąbek, P. Balandyk: Język rosyjski w ustnej
i pisemnej komunikacji biznesowej, WUJ, Kraków 2012. The author of the article presents how the communicative competence is developed during
the business Russian classes of the students of Russian philology at H. Tumanyane Pedagogical
Institute in Vanadzor (Armenia) as a part of Erasmus Mundus IANUS project. Some selected
exercises connected with the topic: Looking for a job were analyzed. Their aim was to practise
four integrated skills: listening, speaking, reading and writing. The author emphasizes that
a learner should be ready not only to communicate in a foreign language but understand different
types of linguistic and nonlinguistic behavior as well, which are involved in intercultural
communication. That’s why intercultural aspects play an important role in the process of
foreign language teaching .The author focuses also on an importance of creating autonomous
attitudes among the learners. These attitudes might be useful in the future professional activity.
According to the author of this article, both a teacher and a learner are equally engaged
in the process of a foreign language acquisition and teaching a foreign language demands
learners cooperation. On the other hand, the teacher is obliged to coordinate the process of
learning and encourage his students in their attempts, bearing in mind their autonomy. The
exercises which develop communicative skills, used in this article, come from the publication
by Gołąbek K., Balandyk P., Russian in written and oral business communication, WUJ, Kraków
2012.