W poszukiwaniu metodologicznych innowacji w badaniach jakościowych – przykład z analiz przechodzenia absolwentów geografii na rynek pracy
Author:
Piróg, Danuta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [9]-18
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
absolwent geografiibadania jakościowe
metoda pól semantycznych
tranzycja
geography graduate
qualitative survey
semantic field method
transition
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Celem autorki było zaproponowanie wprowadzenia częściowo zmodyfikowanej metody pól
semantycznych do analizy i interpretacji dłuższych odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach
z zakresu geografii społecznej i dydaktyki geografii. Opracowanie zawiera opis klasycznej
metody pól semantycznych oraz zakres jej modyfikacji, wykonanej na potrzeby realizacji
badań poświęconych procesowi wchodzenia absolwentów studiów geograficznych na rynek
pracy wraz z przykładowymi rezultatami zastosowania tej metody. Tak prowadzona analiza
odpowiedzi na pytanie otwarte, oprócz przetransponowania zawartości treści na dane
ilościowe, pozwoliła na metodycznie uzasadnione, przejrzyste i relatywnie łatwe w dalszej
procedurze badawczej porównywanie wyników i formułowanie prawidłowości dotyczących
jakościowych wymiarów eksplorowanego zagadnienia. Możliwości, które stwarza zarówno
klasyczna jak i zmodyfikowana metoda pól semantycznych, wydają się czynić ją przydatną
także w badaniach dotyczących procesu kształcenia, zwłaszcza w takich jego aspektach, jak
efektywność, jakość i satysfakcja. The aim of the paper is to propose using the adopted and partly modified semantic field method
for the analysis and interpretation of longer answers for open questions in social geography
and educational surveys. The article consists of both the classic semantic field method
description and the scope of its modification done for surveying geography graduates’
transition to the labour market. It also presents some results of this transition process which
would not be possible to identify without using the modified semantic field method during
the analysis of the collected material. The modified semantic field method, apart from transforming
qualitative material into quantitative data, allows for a methodologically explained,
clear, easy process of analysing, as well as concluding and formulating rules devoted to quantitative
spheres of the problem. Benefits of using both the classic and modified semantic field
method seem to encourage scientists to use it in educational studies and surveys. The most
suitable topics for using the method in educational studies are those devoted to the effectiveness,
quality and satisfaction.