Źródła innowacji pedagogicznych w nauczaniu i uczeniu się geografii – wybrane zagadnienia
View/ Open
Author:
Tracz, Mariola
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [19]-32
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
innowacje pedagogicznegeografia
podręczniki szkolne do geografii
program nauczania
pedagogical innovations
geography
geography textbooks
geography curriculum
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Termin innowacja pojawia się często w różnych kontekstach. W ostatnich latach obserwujemy
wzrost liczby publikacji o innowacjach pedagogicznych w dydaktyce geografii.
Zainteresowanie tą tematyką wynika z wielu czynników. Do istotnych należą zachodzące
zmiany społeczno-gospodarcze i kulturowe, rozwój geografii oraz poszukiwanie nowych
koncepcji kształcenia. Celem podjętego studium było rozpoznanie źródeł innowacji pedagogicznych
oraz ich wpływu na treści programowe i ich egzemplifikacje w podręcznikach szkolnych
do geografii. Dokonano analizy i oceny programów nauczania geografii i wybranych
podręczników. We wprowadzeniu przedstawiono rozumienie pojęcia innowacji w pedagogice,
a następnie dokonano analizy wybranych źródeł innowacji w nauczaniu geografii. W drugiej
części przedstawiono wyniki analizy i oceny wpływu wyróżnionych źródeł innowacji na
zmiany programów nauczania geografii i podręczników szkolnych. The term innovation appears frequently in various contexts. In recent years we have
experienced an increase in publications on pedagogical innovations in geography education.
This increase in interest in this topic stems from many factors. The significant changes
include economic, social and cultural and the search for new concept of education. The aim of
his study was to identify sources of pedagogical innovations and their impact on geography
curriculum. The first part shows the understanding of the term innovation in pedagogy.
Then, an analysis of sources of innovation in teaching geography was conducted. The second
part shows the results of the analysis and evaluation of the impact of analyzed sources of
innovation on geography curriculum and textbooks.