Zmiany programowe nauczania geografii w rzeczywistości szkolnej na przykładzie gimnazjum
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Tracz, Mariola
Świętek, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [53]-66
Język: pl
Słowa kluczowe:
geografianauczyciel geografii
podstawa programowa
treści kształcenia
geography
geography teacher
curriculum
aims and objective of geographical education
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Zmiany strukturalne i programowe wprowadzone w systemie kształcenia w Polsce w ostatnich
latach nie pozostały bez wpływu na miejsce i pozycję geografii w systemie szkolnym.
Nowe rozwiązania programowe z 2009 r., wprowadzające profilowanie w szkołach ponadgimnazjalnych,
dokonały istotnych zmian w nauczaniu geografii także w gimnazjum. Niewiele
jest informacji o tym, jak są one realizowane w praktyce. Opracowany przez Komisję Edukacji
Geograficznej PTG w 2008 r. Raport o stanie geografii szkolnej nie uwzględniał tych zmian.
W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych
wśród nauczycieli geografii w gimnazjum. Nauczyciele odpowiadali na pytania dotyczące
m.in. podstawy programowej i zakresu jej treści, trudności w nauczaniu geografii, wyposażenia
w środki dydaktyczne do nauczania przedmiotu oraz stosowanych przez nich form i metod
kształcenia. Autorki analizowały również posiadane kwalifikacje nauczycieli do nauczania
geografii oraz ich staż pracy w zawodzie. Structural and program changes introduced in the education system in Poland in recent
years have left their mark on the place and position of geography in the school system. New
program solutions of 2009, which introduced majoring at the high school level, have caused
significant changes in teaching of geography. Not much data can be found about realization
of these structural changes in school reality. The report on the geography teaching, prepared
in 2008 by the Geographic Education Committee of the Polish Geographical Society, does not
reflect the significant changes of 2009 occurring in school geography. The authors present
results of their research conducted among teachers of geography in lower secondary schools.
Teachers answered questions about: the curriculum and its content; difficulties in geography
teaching; teaching aids; forms and methods used in geography teaching. The authors also
analyzed formal qualifications of teachers for teaching geography and their job seniority.