Nauczyciel – wyzwania, nowy profil kwalifikacji zawodowych
View/ Open
Author:
Żeber-Dzikowska, Ilona
Buchcic, Elżbieta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [163]-175
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacjaetyczny
kwalifikacje zawodowe
nauczyciel
profil
wyzwania
education
ethical
professional qualifications
teacher
profile
challenges
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Warto podjąć próbę zmierzenia się z rzeczywistością w kontekście realiów przyjętych norm
etycznych i ekologicznych biorąc pod uwagę wyposażenie nauczyciela w nowy profil kwalifikacji
zawodowych. Obecne wyzwania, które zostają skutecznie wdrażane w edukację, budzą
obawy przed potencjalnym zagrożeniem, ale też wyzwalają pewne nadzieje. Daje się zaobserwować,
że ówczesna praca pedagogiczna instrumentalizuje często młodego człowieka, stawiającego
pierwsze kroki w roli nauczyciela–przedmiotowca, wychowawcy, do osiągnięcia
konkretnych celów politycznych, ekonomicznych oraz pełnienia specjalnych wytyczonych
zadań. It is worth a while to consider the reality of being a teacher in light of accepted ethical and
ecological standards, while taking into account new professional qualifications of a teacher.
The current challenges that are becoming a vital part of education are at the same time
worrisome and a source of hope. It can be observed that the previous pedagogical work often
instrumentalizes a young person, who begins his work as a teacher, so as to achieve political
and economic objectives, and to perform specific fixed tasks.