Przykłady innowacji w liceum – wstępna ocena programu nauczania przyrody w ramach projektu „Kształcenie Pełne Wyobraźni – KPW”
Author:
Osuch, Wiktor
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 162, Studia Geographica 6 (2014), s. [230]-241
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
innowacyjność w edukacjinauczanie przyrody w liceum
innovation in education
teaching natural science in upper secondary school
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Przez długie lata edukacja była tą dziedziną, w której obawiano się działań nowych, spontanicznych,
a same przykłady innowacji zdarzały się niezbyt często.
Niniejszy artykuł przedstawia wstępną ocenę programu nauczania przedmiotu uzupełniającego
„Przyroda” do liceum i powstał jako efekt Projektu „Kształcenie Pełne Wyobraźni
– KPW”. Projekt realizowany jest przez Wyższą Szkołę Europejską im. Ks. Józefa Tischnera
w Krakowie. Celem głównym tego projektu jest podniesienie jakości kształcenia w czterech
pilotażowych liceach ogólnokształcących woj. małopolskiego i śląskiego poprzez wdrożenie
dwóch innowacyjnych programów nauczania w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych
i humanistycznych wraz z upowszechnieniem opracowanych programów i materiałów
dydaktycznych w skali całego kraju. Istotną cechą programu nauczania przyrody jest przedstawienie
zagadnień w sposób interdyscyplinarny, aby uczniowie w sposób kompleksowy
dostrzegali prezentowaną tematykę, jak również jego praktyczne (utylitarne) wykorzystanie
(bez nadmiernego teoretyzowania) i aktualność poruszanych w nim zagadnień. Taka koncepcja
nauczania przyrody pozwoli uczniom na rozwinięcie zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi
oraz zrozumienie i wykorzystanie nowoczesnych metod i osiągnięć badawczych
stosowanych w naukach przyrodniczych. For a long time education was a discipline in which spontaneous and not well-tested activities
were feared and the attempts to introduce innovations were very rare. However, in recent
years innovation in education has acquired a new meaning. Despite many critical remarks
and debates on the process of introducing changes in education, the accepted solutions have
contributed to the quality of didactic process. This paper presents the initial assessment of
the syllabus of a supplementary subject – Natural Science – in upper secondary school. It
stems from the project entitled Education full of Imagination, undertaken by the Tischner
European University in Krakow. The main aim of the project is to improve the quality of
education in four pilot upper secondary schools in the Lesser Poland Voivodeship (Kraków)
and Silesian Voivodeship (Katowice) implementing two innovative syllabuses in the fields
of Science and Humanities. This project also aims at promoting the designed syllabuses and
teaching materials in the whole country. The important feature of this syllabus is its interdisciplinary
nature. Pupils should perceive the presented topics in a comprehensive manner.
They should see its practical (utilitarian) application (without excessive theorizing) and its
relevance to the latest achievements in science. Such a concept of teaching Natural Science
will allow pupils to develop their interests in Natural Science subjects. They will understand
and use modern methods and research achievements applied in Natural Science.