Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHołda, Małgorzatapl_PL
dc.date.accessioned2020-11-06T08:40:55Z
dc.date.available2020-11-06T08:40:55Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [19]-28pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9336
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractWashington Irving’s short story “The Adventure of the German Student” and Edgar Allan Poe’s “The Black Cat” express psychological complexity of such categories as death, guilt, or responsibility. Both narratives are imbued with Gothic elements such as imaging of emotional and intellectual disorders, supernatural phenomena, ominous atmosphere and others. Merging real and unreal elements, what is factual and what is imagery, opens both texts on the multiplicity of meanings. The aim of this article is an analysis of the gothic schemata and the concomitant themes of death, guilt and responsibility in the two stories, in the light of deconstructive criticism.en_EN
dc.description.abstractOpowiadanie Washingtona Irvinga Przygoda niemieckiego studenta i Edgara Allana Poe Czarny kot wyrażają psychologiczną złożoność takich kategorii jak: śmierć, wina, czy odpowiedzialność. Obie narracje przepojone są elementami gotyckimi, takimi jak: obrazowanie zaburzeń emocjonalnych i intelektualnych, zjawiska ponadnaturalne, złowieszcza atmosfera i inne. Przemieszanie elementów surrealistycznych i realistycznych, tego, co zwyczajne i tego, co ponadnaturalne, otwiera oba teksty na wielość znaczeń. Celem artykułu jest analiza elementów prozy gotyckiej w obu tych opowiadaniach w świetle teorii dekonstruktywistycznej. Jej rezultatem jest ukazanie intertekstualnych aluzji oraz dekonstrukcji opozycyjnych znaczeń i ich nieograniczoności.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectdeathen_EN
dc.subjectguilten_EN
dc.subjectnormalcyen_EN
dc.subjectIrvingen_EN
dc.subjectPoeen_EN
dc.subjectdeconstructive criticismen_EN
dc.subjectśmierćpl_PL
dc.subjectwinapl_PL
dc.subjectnormalnośćpl_PL
dc.subjectIrvingpl_PL
dc.subjectPoepl_PL
dc.subjectdekonstruktywizmpl_PL
dc.titleAt the threshold of the dark: death, guilt, responsibility, and the question of normalcy in W. Irving’s The adventure of the german student and E. A. Poe’s The black cat – a deconstructive readingen_EN
dc.title.alternativeNa progu ciemności: śmierć, wina, odpowiedzialność i zagadnienie normalności w opowiadaniach Przygoda niemieckiego studenta W. Irvinga oraz Czarny kot E. A. Poe – próba dekonstrukcjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord