Under which Lord? The conflict between obedience and freedom of conscience in the Victorian religious novel
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Mazurek, Monika
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [57]-64
Język: en
Słowa kluczowe:
Victorian literatureCatholicism
Tractarianism
obedience
legitimacy
literatura wiktoriańska
traktarianizm
katolicyzm
posłuszeństwo
prawowita władza
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
One of the issues regularly cropping up in Protestant polemic writings was the issue of the
legitimacy of the Church of England. Attacked both by Dissenters and Roman Catholics as an
“Act-of-Parliament” church, it defended its position as the institution authorized to exercise
pastoral care over the souls of Englishmen and Englishwomen. Often the novelists used the
story of a family conflict in order to depict such issues in a miniature form, with parents
standing for the state and / or church authorities, while children were their rebellious
subjects. The conflict between obedience and freedom, or, to be more precise, obedience to
authority and the freedom to decide to which authority one should submit, was the lynchpin
around which the discussion revolved. Anglican writers, while proud of the traditional British
liberty, were afraid that exercising it too freely could lead many susceptible souls astray, that
is, into the Roman fold. The paper will attempt to explain the implications of this argument,
using examples from selected Victorian novels. Jednym z tematów regularnie przewijających się w protestanckiej literaturze polemicznej była
kwestia legalności kościoła anglikańskiego, który był atakowany zarówno przez dysydentów,
jak i katolików jako kościół “ustawy parlamentarnej”, a zatem nie pochodzący od Boga.
W XIX w., gdy liczba katolików w Anglii szybko rosła, a ich najwyżsi przedstawiciele otwarcie
wyrażali nadzieję na szybkie nawrócenie całego kraju, protestanccy powieściopisarze
próbowali bronić swojej przynależności religijnej. Niektórzy pisarze wiktoriańscy zajmowali
się w swoich powieściach kwestią posłuszeństwa władzy religijnej oraz sposobem ustalenia
legalności takiej władzy. Nierzadko powieściopisarze posługiwali się historią konfliktu
rodzinnego, aby ukazać takie zagadnienia w miniaturze, z rodzicami jako odpowiednikami
władzy kościelnej i/lub państwowej, a dziećmi jako ich zbuntowanymi poddanymi. Konflikt
pomiędzy posłuszeństwem i wolnością, lub, ściślej rzecz ujmując, posłuszeństwem władzy
i wolnością wyboru, której władzy należy podlegać, był centralnym zagadnieniem tej dyskusji.
Pisarze anglikańscy, chociaż byli dumni ze swojej wolności, uważanej za tradycyjną cnotę
brytyjską, obawiali się, że jej zbyt duża doza może zwieść zanadto podatne na wpływy dusze
na manowce, czyli do kościoła rzymskiego. Niniejszy artykuł jest próbą przeanalizowania
wniosków wypływających z tej argumentacji na podstawie powieści Hawkstone Williama
Sewella, Margaret Percival Elizabeth Missing Sewell i John Inglesant Johna Henry’ego
Shorthouse’a.