Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJanczyk, Agnieszkapl_PL
dc.date.accessioned2020-11-21T21:02:33Z
dc.date.available2020-11-21T21:02:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 157, Studia de Arte et Educatione 9 (2014), s. [153]-166pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9405
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe present article discusses chosen aspects of pedagogical work of a Kraków’s painter and conservator Saturnin Świerzyński (1820–1885). The painter’s manuscripts – preserved in the collections of libraries, archives and private libraries – printed material, as well as a set of drawing templates of his work are examined. Świerzyński began his pedagogical work while studying at the Kraków’s School of Fine Arts; he continued the activity concurrently with painting and conservation activity. He worked as a teacher of drawing in private homes, boarding schools and public schools; he was associated with St. Jack Grammar School for the longest period of time. He was well-acquainted with the current curriculum of teaching drawing, based on copying templates by foreign authors. He noticed the flaws of this system and thus developed his own concept aiming at influencing aesthetic taste of his pupils by providing them with templates for copying prepared specially by him. The analysis of preserved sources about the artist’s work has allowed for drawing a conclusion that his original method of teaching did not lead to an increase in the interest in art among pupils, but directed their attention to the historical buildings in their nearest environment.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectSaturnin Świerzyńskien_EN
dc.subjectdrawing templateen_EN
dc.subjectSt. Jack Grammar Schoolen_EN
dc.subjectpeople’s schoolen_EN
dc.subjectperspective drawingen_EN
dc.subjectPedagogical Societyen_EN
dc.subjectartistic schoolingen_EN
dc.titleNauczanie rysunków przez Saturnina Świerzyńskiego jako próba kształtowania gustu estetycznego i świadomości obywatelskiej uczniówpl_PL
dc.title.alternativeSaturnin Świerzyński’s Drawing Education as an Attempt to Shape Pupils’ Aesthetic Taste and Civil Awarenessen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord