Osobowość i wiedza ekspercka jako wyznaczniki percepcji współczesnej sztuki wizualnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pietras, Karolina
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 159, Studia Psychologica 7 (2014), s. [24]-37
Język: pl
Słowa kluczowe:
osobowośćwiedza ekspercka
współczesna sztuka wizualna
personality
expertise
contemporary visual art
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł prezentuje przegląd badań dotyczących indywidualnych uwarunkowań percepcji
estetycznej. Wśród rożnych wymiarów osobowości najsilniejszym predyktorem okazuje się
otwartość na doświadczenie, która pozytywnie koreluje z wrażliwością artystyczną w ogóle,
a także jej nietradycyjnymi formami. Prezentowane badania wskazują również na systematyczne
różnice pomiędzy doświadczeniem estetycznym ekspertów i laików. Szczególne znaczenie
treningu estetycznego uwidocznia się w kontakcie ze sztuką współczesną. Ze względu
na charakterystyczne właściwości sztuki współczesnej (niejednoznaczność, rekontekstualizacja
czy wielowarstwowość) nadanie interpretacji dziełu – stanowiące element estetycznego
przetwarzania – przypomina proces rozwiązywania problemów. W związku z tym można
oczekiwać, że satysfakcjonujące doświadczenie estetyczne w kontakcie ze współczesną sztuką
wizualną częściej będzie udziałem osób charakteryzujących się wysoką tolerancją wieloznaczności
i wiedzą ekspercką. The paper presents a study review on individual determinants of aesthetic perception. Among
various personality traits, openness to experience appears to be the strongest predictor of art
preferences in general, as well as the preference for non-traditional forms of art. The studies
presented in the article show systematic differences between aesthetic experiences of experts
and non-experts. This significant role of aesthetic training could be noticeably seen in relation
to contemporary art. As a consequence of the characteristic features of contemporary art
(such as ambiguity, recontextualization, layering) the interpretation of artwork, which is
a part of aesthetic processing, resembles the problem solving process. Therefore, it could be
expected that satisfactory aesthetic experience occurs more frequently in individuals with
high ambiguity tolerance and expertise.