Empatyczność i poczucie alienacji młodzieży uzdolnionej muzycznie
View/ Open
Author:
Lewicka-Zelent, Agnieszka
Abramciów, Rafał
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 159, Studia Psychologica 7 (2014), s. [38]-56
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
uzdolnienie muzyczneempatia
poczucie alienacji
musically talented
empathy
sense of alienation
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
W literaturze psychopedagogicznej niewiele jest badań związanych z funkcjonowaniem osób
uzdolnionych. Wobec tego podjęto się dokonania próby określenia poziomu empatii i poczucia
alienacji młodzieży uzdolnionej muzycznie. Wzięto pod uwagę płeć, jako czynnik różnicujący
poziom badanych zmiennych. W związku z tym przeprowadzono badanie w grupie 120
młodych osób uzdolnionych muzycznie. Grupę porównawczą stanowiło 60 uczniów szkoły
ogólnodostępnej. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety i dwa
narzędzia: Indeks Reaktywności Interpersonalnej (Interpersonal Reactivity Index) M. Davisa
w adaptacji A. Lewickiej-Zelent oraz Skalę Poczucia Alienacji K. Kmiecik-Baran. There is a shortage of research pertaining to the functioning of talented young people in
psycho-pedagogical literature. Therefore, an attempt has been made to determine the level
of empathy and the feeling of alienation in musically gifted young people. Apart from this, the
sex as a factor differentiating the levels of the tested variables has been looked into. Hence,
a 120 people group of people has undergone this test. The reference group was made up of
60 public school students of a public school. The methods used were: a diagnostic survey,
a questionnaire and two other tools – Interpersonal Reactivity Index by M. Davis adapted by
A. Lewicka-Zelent, and the Scale of the Sense of Alienation by K. Kmiecik-Baran.