• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kremer, Tarnowski, Rydel – związki nie tylko tekstowe

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Kremer, Tarnowski, Rydel... (362.3KB)
Autor:
Stachura-Lupa, Renata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 284, Studia Historicolitteraria 19 (2019), s. [66]-78
Język: pl
Słowa kluczowe:
Józef Kremer
Stanisław Tarnowski
Lucjan Rydel
XIX wiek
krytyka
estetyka
Józef Kremer
Stanisław Tarnowski
Lucjan Rydel
19th century
critique
aesthetics
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The paper shows connections between Stanisław Tarnowski and Lucjan Rydel and his family. Tarnowski was a disciple of Józef Kremer, while Rydel was a pupil of Tarnowski. Kremer’s views on art, to some extent, shaped Tarnowski’s aesthetic thought, especially when it comes to the perception of beauty and creative act. Kremer accompanied Tarnowski at the beginning of his scientific career. Rydel used to attend Tarnowski’s speeches in his gymnasium period, and then as a student of the Jagiellonian University. He belonged to a narrow group of Young Poland writers, whose work was appreciated by the critic. He included papers about Rydel in Przegląd Polski. In 1899 Tarnowski welcomed a debut volume by Rydel, appreciating his ‘inherent gift, acquired skill, good taste and musical ear, as well as playing with the difficulty of form,’ which contributed to ‘truly brilliant results.’ He praised the author for ‘his honest feelings’, at the same time noticing the dominance of sadness in his poetry, which was supposed to be typical of ‘young’ poetry, reflecting the depressing mood in the nation, caused by ‘the state of the motherland.’ In 1901 in Przegląd Polski he published a dissertation Nowe kierunki dramatu i „Zaczarowane koło” Lucjana Rydla, in which he made an ‘analysis’ of his disciple’s art. What he found particularly valuable was the method of presenting the countryside, which proved he was well-acquainted with its reality. However, it was only the trilogy Zygmunt August that he regarded as a masterpiece and ‘the best historical tragedy we’ve ever had’.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9456
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2019, Studia Historicolitteraria 19
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image