dc.contributor.author | Kwaśniewska-Urban, Paulina | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-11-23T10:53:48Z | |
dc.date.available | 2020-11-23T10:53:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 284, Studia Historicolitteraria 19 (2019), s. [194]-208 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9464 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł traktuje o realizacji scenicznej komedii Carla Goldoniego Sługa dwóch panów
wystawionej w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie. Spektakl wyreżyserowany przez Krystynę
Skuszankę zostaje osadzony w historii polskiej recepcji komedii wenecjanina. Przedstawiona
w artykule analiza uwag i komentarzy publikowanych przez polskich recenzentów, którzy
Sługę widzieli w Nowej Hucie w marcu 1957 roku, oraz włoskich recenzentów, którzy oglądali
spektakl kilka miesięcy później na weneckim Biennale, jest próbą ukazania zasadniczych
różnic w odbiorze przedstawienia oraz odpowiedzi na pytanie o ich przyczynę. W tak krótkiej
formie nie sposób przyjrzeć się wszystkim zawiłościom odczytywania Goldoniego w Polsce
w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku przez pryzmat (anty)ideologiczny ani
nakreślić szerszy kontekst historyczno-kulturowy, tekst jest wycinkiem pogłębionych badań
prowadzonych przez autorkę. | pl_PL |
dc.description.abstract | The following paper is devoted to the performance of Carlo Goldoni’s comedy The Servant of
Two Masters, which was staged in Teatr Ludowy (the Ludowy Theatre) in Nowa Huta. The
play, which was directed by Krystyna Skuszanka, is set in the history of the Polish reception
of Goldoni’s comedy. The analysis of remarks and comments, which were published by Polish
reviewers who watched the play in Nowa Huta in 1957, as well as Italian reviewers who
saw the performance a few months later in the Venetian Biennale, is an attempt at showing
some basic discrepancies regarding the reception of the play and answering the question
about the cause of such differences. In such a short form it is not possible to investigate all
the intricacies of reading Goldoni in Poland in the period 50s–60s from an anti-ideological
perspective, or to determine a broader historical-cultural context. The paper is only a section
of in-depth research conducted by the author. | en_EN |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | it | pl_PL |
dc.subject | Krystyna Skuszanka | pl_PL |
dc.subject | Carlo Goldoni | pl_PL |
dc.subject | Sługa dwóch panów | pl_PL |
dc.subject | Teatr Ludowy w Nowej Hucie | pl_PL |
dc.subject | komedia | pl_PL |
dc.subject | Krystyna Skuszanka | en_EN |
dc.subject | Carlo Goldoni | en_EN |
dc.subject | The Servant of Two Masters | en_EN |
dc.subject | Ludowy Theatre in Nowa Huta | en_EN |
dc.subject | comedy | en_EN |
dc.title | SocGoldoni. “Il servitore di due padroni” nell’interpretazione di Krystyna Skuszanka | it_IT |
dc.title.alternative | SocGoldoni. Sługa dwóch panów w interpretacji Krystyny Skuszanki | pl_PL |
dc.title.alternative | SocGoldoni. The Servant of Two Masters as interpreted by Krystyna Skuszanka | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |