• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2017, Studia de Cultura 9
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2017, Studia de Cultura 9
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 237. Studia de Cultura 9 (3)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 237. Studia de Cultura 9 (3) (3.037MB)
Autor:
Nowakowska, Małgorzata
Woźniakiewicz, Joanna
Chwaja, Natalia
Liszka-Drążkiewicz, Agnieszka
Redaktor:
Nowakowska, Małgorzata
Woźniakiewicz, Joanna
Chwaja, Natalia
Liszka-Drążkiewicz, Agnieszka
ISSN: 2083-7275
Źródło: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
Język: it, pl
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Oddajemy w ręce Czytelników numer italianistyczny poświęcony w całości refleksji nad różnymi rejestrami języka włoskiego, które obecne są w wybranych tekstach kultury (literatura piękna, podręczniki, przekazy audiowizualne, teksty użytkowe). Autorzy zgromadzonych w tym tomie artykułów – w sposób poglądowy i przekrojowy – ukazują związki między językiem pisanym i mówionym a koncepcjami rzeczywistości, które obecne są w umysłach twórców i użytkowników. „Mapują” jego funkcje w kontekście przemian cywilizacyjnych, kulturowych, historycznych oraz zestawiają używane w tych tekstach strategie językowe z problemem kompetencji kulturowych, komunikacyjnych i lingwistycznych ich autorów oraz interpretatorów. Bogactwo użytych do tego celu metod badawczych ukazuje złożoność badanej materii oraz wieloaspektowe związki języka z polem badań socjokulturowych. Osobnym zagadnieniem jest także wpływ przekazów audiowizualnych (głównie filmów) na język codziennej komunikacji czy rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i lingwistycznych osób uczących się języka włoskiego. Język – jako istotna część kultury – w istotny sposób przyczynia się do jej rozwoju, a jednocześnie stanowi narzędzie analizy materialnych i niematerialnych wytworów ludzkiego umysłu. Wpływa na sposób myślenia o rzeczywistości oraz działania w jej obrębie. Poznawanie logiki, zasobów i strategii konkretnego języka umożliwia zatem dotarcie do umysłu, zrozumienie intencji oraz motywacji czy afektów jego użytkowników. „Językowy obraz świata”, „język jako narzędzie interpretacji rzeczywistości”, „zjawisko przełączania kodów”, „stylizacje literackie na włoski język mówiony”, „złożoność socjolingwistyczna dialektów”, „pejzaż językowy Włoch”, „polityka językowa w dobie wielojęzyczności”, „intertekstualność i transmedialność tekstów kultury”, „wpływ wielokrotnych tłumaczeń tekstów literackich na ich zgodność z oryginalnym przekazem” czy „italianistyka jako narzędzie komparatystyki literackiej” to tylko wybrane zagadnienia, z którymi Czytelnik tego numeru będzie mógł się zapoznać. Żywię nadzieję, iż lektura zgromadzonych w tym tomie artykułów przysłuży się nie tylko lepszej znajomości kontekstów języka i szerzej kultury włoskiej, ale też zmotywuje do namysłu nad samym językiem jako narzędziem poznania i badania rzeczywistości.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9476
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2017, Studia de Cultura 9

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image