dc.contributor.editor | Nowakowska, Małgorzata | pl_PL |
dc.contributor.editor | Woźniakiewicz, Joanna | pl_PL |
dc.contributor.editor | Chwaja, Natalia | pl_PL |
dc.contributor.editor | Liszka-Drążkiewicz, Agnieszka | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-11-24T09:06:01Z | |
dc.date.available | 2020-11-24T09:06:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2083-7275 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9476 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Oddajemy w ręce Czytelników numer italianistyczny poświęcony w całości refleksji
nad różnymi rejestrami języka włoskiego, które obecne są w wybranych tekstach
kultury (literatura piękna, podręczniki, przekazy audiowizualne, teksty użytkowe).
Autorzy zgromadzonych w tym tomie artykułów – w sposób poglądowy i przekrojowy
– ukazują związki między językiem pisanym i mówionym a koncepcjami rzeczywistości,
które obecne są w umysłach twórców i użytkowników. „Mapują” jego
funkcje w kontekście przemian cywilizacyjnych, kulturowych, historycznych oraz
zestawiają używane w tych tekstach strategie językowe z problemem kompetencji
kulturowych, komunikacyjnych i lingwistycznych ich autorów oraz interpretatorów.
Bogactwo użytych do tego celu metod badawczych ukazuje złożoność badanej
materii oraz wieloaspektowe związki języka z polem badań socjokulturowych.
Osobnym zagadnieniem jest także wpływ przekazów audiowizualnych (głównie
filmów) na język codziennej komunikacji czy rozwijanie kompetencji komunikacyjnych
i lingwistycznych osób uczących się języka włoskiego.
Język – jako istotna część kultury – w istotny sposób przyczynia się do jej rozwoju,
a jednocześnie stanowi narzędzie analizy materialnych i niematerialnych
wytworów ludzkiego umysłu. Wpływa na sposób myślenia o rzeczywistości oraz
działania w jej obrębie. Poznawanie logiki, zasobów i strategii konkretnego języka
umożliwia zatem dotarcie do umysłu, zrozumienie intencji oraz motywacji czy afektów
jego użytkowników.
„Językowy obraz świata”, „język jako narzędzie interpretacji rzeczywistości”,
„zjawisko przełączania kodów”, „stylizacje literackie na włoski język mówiony”,
„złożoność socjolingwistyczna dialektów”, „pejzaż językowy Włoch”, „polityka językowa
w dobie wielojęzyczności”, „intertekstualność i transmedialność tekstów kultury”,
„wpływ wielokrotnych tłumaczeń tekstów literackich na ich zgodność z oryginalnym
przekazem” czy „italianistyka jako narzędzie komparatystyki literackiej” to
tylko wybrane zagadnienia, z którymi Czytelnik tego numeru będzie mógł się zapoznać.
Żywię nadzieję, iż lektura zgromadzonych w tym tomie artykułów przysłuży
się nie tylko lepszej znajomości kontekstów języka i szerzej kultury włoskiej, ale też
zmotywuje do namysłu nad samym językiem jako narzędziem poznania i badania
rzeczywistości. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | it, pl | pl_PL |
dc.title | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 237. Studia de Cultura 9 (3) | pl_PL |
dc.type | Czasopismo | pl_PL |