Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorNowakowska, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.editorWoźniakiewicz, Joannapl_PL
dc.contributor.editorChwaja, Nataliapl_PL
dc.contributor.editorLiszka-Drążkiewicz, Agnieszkapl_PL
dc.date.accessioned2020-11-24T09:06:01Z
dc.date.available2020-11-24T09:06:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.identifier.issn2083-7275
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9476
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractOddajemy w ręce Czytelników numer italianistyczny poświęcony w całości refleksji nad różnymi rejestrami języka włoskiego, które obecne są w wybranych tekstach kultury (literatura piękna, podręczniki, przekazy audiowizualne, teksty użytkowe). Autorzy zgromadzonych w tym tomie artykułów – w sposób poglądowy i przekrojowy – ukazują związki między językiem pisanym i mówionym a koncepcjami rzeczywistości, które obecne są w umysłach twórców i użytkowników. „Mapują” jego funkcje w kontekście przemian cywilizacyjnych, kulturowych, historycznych oraz zestawiają używane w tych tekstach strategie językowe z problemem kompetencji kulturowych, komunikacyjnych i lingwistycznych ich autorów oraz interpretatorów. Bogactwo użytych do tego celu metod badawczych ukazuje złożoność badanej materii oraz wieloaspektowe związki języka z polem badań socjokulturowych. Osobnym zagadnieniem jest także wpływ przekazów audiowizualnych (głównie filmów) na język codziennej komunikacji czy rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i lingwistycznych osób uczących się języka włoskiego. Język – jako istotna część kultury – w istotny sposób przyczynia się do jej rozwoju, a jednocześnie stanowi narzędzie analizy materialnych i niematerialnych wytworów ludzkiego umysłu. Wpływa na sposób myślenia o rzeczywistości oraz działania w jej obrębie. Poznawanie logiki, zasobów i strategii konkretnego języka umożliwia zatem dotarcie do umysłu, zrozumienie intencji oraz motywacji czy afektów jego użytkowników. „Językowy obraz świata”, „język jako narzędzie interpretacji rzeczywistości”, „zjawisko przełączania kodów”, „stylizacje literackie na włoski język mówiony”, „złożoność socjolingwistyczna dialektów”, „pejzaż językowy Włoch”, „polityka językowa w dobie wielojęzyczności”, „intertekstualność i transmedialność tekstów kultury”, „wpływ wielokrotnych tłumaczeń tekstów literackich na ich zgodność z oryginalnym przekazem” czy „italianistyka jako narzędzie komparatystyki literackiej” to tylko wybrane zagadnienia, z którymi Czytelnik tego numeru będzie mógł się zapoznać. Żywię nadzieję, iż lektura zgromadzonych w tym tomie artykułów przysłuży się nie tylko lepszej znajomości kontekstów języka i szerzej kultury włoskiej, ale też zmotywuje do namysłu nad samym językiem jako narzędziem poznania i badania rzeczywistości.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoit, plpl_PL
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 237. Studia de Cultura 9 (3)pl_PL
dc.typeCzasopismopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord