Un labirinto moderno nel Medioevo de Il nome della rosa
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Testi, Francesca
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 237, Studia de Cultura 9 (3) (2017), s. [247]-255
Język: it
Słowa kluczowe:
labyrinthpostmodern
library
Middle ages
labirynt
postmodernizm
biblioteka
średniowiecze
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Il nome della rosa (1980) by Umberto Eco is one of the most representative exemples of
postmodern italian romance and it combines the historic tradition with the multiplicity
of modernity. The library – labyrinth is a combination of history, myth and literary imagination.
With this fictional object the builders of the labyrinth and the monks have created
a tangle of spaces, books and words comparable to the labyrinths of Joyce, Borges and Calvino.
The labyrinth is an important element for Adso and Jorge adventures also because it becomes
the mirror of a century, the Twentieth century, and of a ‘liquid’ society. Imię róży (1980) Umberta Eco, łącząc w sobie elementy tradycji historycznej i złożoność
nowoczesności, stanowi jeden z najbardziej reprezentatywnych przykładów postmodernistycznej
powieści włoskiej.. Labirynt-biblioteka jest kombinacją historii, mitu i wyobraźni
literackiej. Poprzez tę fikcjonalną konstrukcję budowniczowie labiryntu oraz mnisi z opactwa
stworzyli plątaninę przestrzeni, tekstów i słów porównywalną do labiryntów Joyce’a, Borgesa
i Calvina. Labirynt stanowi również kluczowy element wątku Adsa i Jorgego, ponieważ
niczym w lustrze odbija się w nim historia XX wieku i społeczeństwo płynnej nowoczesności.