Terytorium rezu. Symbolika oraz kulturowe konteksty krajobrazu indiańskiego rezerwatu we współczesnym północnoamerykańskim kinie i komiksie
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kempna-Pieniążek, Magdalena
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 242, Studia de Cultura 9 (4) (2017), s. [30]-38
Język: pl
Słowa kluczowe:
indiański rezerwat w filmie i komiksierdzenni Amerykanie i kino
Wounded Knee
Indian reservation in film and comic books
native Americans and cinema
Wounded Knee
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Ubogie domostwa, rozsiane po pustkowiu przyczepy zamieszkane przez zdegenerowanych
ludzi, pokryte kurzem drogi, po których poruszają się zdezelowane samochody – pejzaż indiańskiego
rezerwatu we współczesnej kulturze audiowizualnej naznaczony jest świadectwami
upadku. Równocześnie jednak przestrzeń, w której tak wyraziście manifestują się
liczne problemy społeczne, na czele z alkoholizmem oraz bezrobociem, stanowi część dyskursów
dotyczących marginalizacji, nietolerancji, alienacji i społecznej stygmatyzacji. Filmowy
i komiksowy pejzaż „rezu” stanowi krzywe zwierciadło oficjalnej amerykańskiej kultury,
symbolizowanej przez Mount Rushmore, w której cieniu kryje się rezerwat plemienia Lakota
w Pine Ridge. Analizując wybrane przykłady filmowe oraz komiksowe, autorka ukazuje różne
aspekty symboliki i kulturowych kontekstów „rezu”. Z jednej strony – w filmach takich
jak Skins Chrisa Eyre’a lub Za głosem serca Michaela Apteda oraz w komiksowej serii Skalp
Jasona Aarona i R.M. Guéry – mamy do czynienia z wizją rezerwatu stanowiącego krajobraz
nieomalże apokaliptyczny, utożsamiający ciemną stronę Ameryki; z drugiej – w realizacjach
pokroju Sygnałów dymnych Eyre’a czy Piętna przodków Michaela Linna – rezerwat jawi się
jako przestrzeń mityczna, obszar kontaktu ze wcześniejszymi pokoleniami. Poor houses, trailers scattered in wilderness, inhabited by degenerated people, dusty roads
full of old cars – the landscape of Indian reservation in contemporary audiovisual culture is
marked with symptoms of degradation. In the same time, places where social problems –
especially alcoholism and unemployment – have been so vividly manifested, become a part
of various discourses of marginalization, intolerance, alienation and social stigmatization.
“Rez’s” landscape in film and comic books becomes a dark mirror for the official American
culture symbolized by Mount Rushmore, in whose shadow lies the Lakota Pine Ridge
reservation. In her analysis of selected films and comic books, the author shows different
aspects of rez’s symbols and cultural contexts. In such films as Chris Eyre’s Skins or Michael
Apted’s Thunderheart and Jason Aaron and R.M. Guéra’s comic book series Scalped, Indian
reservation is shown almost as an apocalyptic territory and – in the same time – as a dark
side of America. On the other hand, in Eyre’s Smoke Signals or Michael Linn’s Imprint, rez is
a mythic place of cross-generation encounters.