Okna pamięci – filmowy krajobraz nostalgiczny
View/ Open
Author:
Kostyra, Karolina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 242, Studia de Cultura 9 (4) (2017), s. [53]-61
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
film nostalgicznykrajobraz filmowy
nostalgia
nostalgia film
landscape in cinema
nostalgia
Date: 2017
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
W artykule przedstawiam trzy strategie, za pomocą których konstruowany jest krajobraz
filmu nostalgicznego. Za jego cechę konstytutywną uznaję obecność zabiegu zapośredniczenia
między tym, co obecne, a tym, co utracone. Wyprowadzając z literatury przedmiotu
poświęconej nostalgii odmienne teoretyzacje tego zjawiska, zauważam, że w filmie nostalgiczna
estetyzacja realizuje się nader często za pośrednictwem funkcji okna. W oparciu
o wybrane przykłady filmu nostalgicznego, wyróżniam trzy sposoby, w jakich funkcja ta się
przejawia. Nazywam je metaforycznie oknem–gablotą muzealną, oknem–zakurzoną szybę
i oknem–portalem. In my article I present three strategies, in which landscape of nostalgia film is constructed.
The main characteristic of this kind of landscape is mechanism of mediation between subject
and object of loss. Starting from theories of nostalgia, I notice that aesthetics of nostalgia
film is often produced by window figure. By referring to chosen examples of nostalgia film,
I distinguish three main strategies, in which window figure is used as mediator between the
present and the past. I metaphorically call them window–museum case, dusty windowpane
and window–portal.