• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2018, Studia de Cultura 10
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2018, Studia de Cultura 10
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 252. Studia de Cultura 10 (1)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 252. Studia de Cultura 10 (1) (2.238MB)
Autor:
Pamuła, Natalia
Szarota, Magdalena
Usiekniewicz, Marta
Redaktor:
Pamuła, Natalia
Szarota, Magdalena
Usiekniewicz, Marta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Jak zawsze otwieramy łamy pisma na problematykę współczesną, starając się tropić te zagadnienia, które pozwalają dostrzec złożoność współczesnych zjawisk socjokulturowych, językowych i medialnych oraz powiązanych z nimi praktyk kulturowych. W tym numerze tematycznym przedmiotem refleksji czynimy studia nad niepełnosprawnością. W tym kontekście poddane są refleksji takie kategorie i słowa kluczowe, jak: typy niepełnosprawności, strategie konceptualizacji tego zjawiska w języku, postawy społeczne wobec niepełnosprawnych psychicznie i fizycznie, strategie mówienia i pisania o sobie, o własnej niepełnosprawności, techniki i sposoby upełnomocnienia niepełnosprawnych poprzez język oraz inne formy komunikacji społecznej. Osobne miejsce w prezentowanych artykułach dotyczą kwestii negatywnych praktyk społecznych, takich jak: jawne i ukryte formy dyskryminacji, agresji, przemocy (także symbolicznej), którym podlegają niepełnosprawni oraz strategie radzenia sobie z tymi problemami. W świetle tych ustaleń istotne jest pytanie o granice między normą a tym co nie-normatywne, między typowością a zachowaniami i praktykami kulturowymi o charakterze atypowym. Studia nad niepełnosprawnością pozwalają również zadać wiele pytań podstawowych dotyczących kondycji współczesnego człowieka, różnorodności społecznej, kulturowej, nierówności oraz konieczności ciągłej edukacji do tolerancji, dialogu z Innymi, otwartości na alternatywne formy komunikowania, działania, myślenia. Dla autorów zgromadzonych w tomie artykułów istotne były również rozwiązania instytucjonalne i systemowe na rzecz osób niepełnosprawnych oraz udział samych zainteresowanych w kształtowaniu polityk upełnomocniających oraz aktywizujących grupę społeczną, której są reprezentantami. Przedstawione w tekstach narracje autobiograficzne ukazują złożoność doświadczeń osób niepełnosprawnych oraz podłoże praktyk inkluzywnych i ekskluzywnych, które wpływają na sposób postrzegania różnych form niepełnosprawności przez nich samych, ich najbliższych oraz resztę społeczeństwa. W odniesieniu do tej problematyki istotna jest również refleksja nad tym, jak modyfikowane są te konceptualizacje na przestrzeni czasu, jakie czynniki kulturowe, społeczne, polityczne i ekonomiczne na taką ewolucję wpływają, jak zmieniają się formy działań anty dyskryminacyjnych, jaki udział w tym procesie ma wzrost społecznej świadomości, postęp medyczny, rozwój mediów elektronicznych i społecznościowych. Na te i wiele innych pytań Czytelnicy znajdą odpowiedzi w tym numerze „Studia de Cultura", do którego lektury serdecznie zachęcam.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9520
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2018, Studia de Cultura 10

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image