Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 252. Studia de Cultura 10 (1)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pamuła, Natalia
Szarota, Magdalena
Usiekniewicz, Marta
Redaktor:
Pamuła, Natalia
Szarota, Magdalena
Usiekniewicz, Marta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Jak zawsze otwieramy łamy pisma na problematykę współczesną, starając się tropić
te zagadnienia, które pozwalają dostrzec złożoność współczesnych zjawisk socjokulturowych,
językowych i medialnych oraz powiązanych z nimi praktyk kulturowych.
W tym numerze tematycznym przedmiotem refleksji czynimy studia nad niepełnosprawnością.
W tym kontekście poddane są refleksji takie kategorie i słowa
kluczowe, jak: typy niepełnosprawności, strategie konceptualizacji tego zjawiska
w języku, postawy społeczne wobec niepełnosprawnych psychicznie i fizycznie,
strategie mówienia i pisania o sobie, o własnej niepełnosprawności, techniki i sposoby
upełnomocnienia niepełnosprawnych poprzez język oraz inne formy komunikacji
społecznej. Osobne miejsce w prezentowanych artykułach dotyczą kwestii
negatywnych praktyk społecznych, takich jak: jawne i ukryte formy dyskryminacji,
agresji, przemocy (także symbolicznej), którym podlegają niepełnosprawni oraz
strategie radzenia sobie z tymi problemami. W świetle tych ustaleń istotne jest
pytanie o granice między normą a tym co nie-normatywne, między typowością a zachowaniami
i praktykami kulturowymi o charakterze atypowym.
Studia nad niepełnosprawnością pozwalają również zadać wiele pytań podstawowych
dotyczących kondycji współczesnego człowieka, różnorodności społecznej,
kulturowej, nierówności oraz konieczności ciągłej edukacji do tolerancji, dialogu
z Innymi, otwartości na alternatywne formy komunikowania, działania, myślenia.
Dla autorów zgromadzonych w tomie artykułów istotne były również rozwiązania
instytucjonalne i systemowe na rzecz osób niepełnosprawnych oraz udział samych
zainteresowanych w kształtowaniu polityk upełnomocniających oraz aktywizujących
grupę społeczną, której są reprezentantami.
Przedstawione w tekstach narracje autobiograficzne ukazują złożoność doświadczeń
osób niepełnosprawnych oraz podłoże praktyk inkluzywnych i ekskluzywnych,
które wpływają na sposób postrzegania różnych form niepełnosprawności
przez nich samych, ich najbliższych oraz resztę społeczeństwa. W odniesieniu
do tej problematyki istotna jest również refleksja nad tym, jak modyfikowane są
te konceptualizacje na przestrzeni czasu, jakie czynniki kulturowe, społeczne, polityczne
i ekonomiczne na taką ewolucję wpływają, jak zmieniają się formy działań
anty dyskryminacyjnych, jaki udział w tym procesie ma wzrost społecznej świadomości,
postęp medyczny, rozwój mediów elektronicznych i społecznościowych. Na
te i wiele innych pytań Czytelnicy znajdą odpowiedzi w tym numerze „Studia de
Cultura", do którego lektury serdecznie zachęcam.