Samokształecenie historyczne uczniów gimnazjów galicyjskich w dobie autonomii (1867-1918)
Author:
Kudła, Lucyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Majorek, Czesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
samokształcenie historyczneGalicja
gimnazjum
autonomia
historical self-education
Galicia
grammar-school
autonomy
Date: 2002
Metadata
Show full item recordDescription:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. Czesława Majorka.Abstract
Celem pracy było ukazanie przyczyn, kierunków i treści samokształcenia historycznego podejmowanego przez gimnazjalistów w Galicji w okresie autonomii. Ukazała ona wpływ na uczniów działających ugrupowań politycznych, tworzenie kół naukowych w szkołach i poza nimi, funkcjonowanie bibliotek szkolnych i czytelni uczniowskich. Poddano analizie lekturę historyczną uczniów i udział w uroczystościach szkolnych i patriotycznych. Wpływ na samodzielną edukację miał dom rodzinny, kościół katolicki oraz organizacje naukowe. The purpose of the study was to show the causes, tendencies and contents of historical self-edukation of grammar-school children in Galicia at the time of political autonomy. It revaled the influence of political groups, active at that time, on pupils'activities, the forming of scientific circles at schools and outside schools, the functioning of scool libraries and reading rooms. Pupils' historical reading list and participation in school and patriotic events were subject to analysis. Home, the Catolic Church and scientific organizations exerted influence on independent education.